Wat is dat kleine verschil van verliefd zijn op iemand of gefascineerd zijn door iemand?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Het zijn, hoewel ze elkaar volledig kunnen overlappen, totaal verschillende emoties.

Iemand waar je op verliefd bent, ben je in de regel (automatisch) ook door gefascineerd. Je wilt alles over die persoon weten, weten wat hem/haar beweegt, wat hij of zij doet en meemaakt, en liefst wil je er voortdurend bij in de buurt zijn, zo niet nog dichter, en contact hebben.

Je kunt echter ook volkomen gefascineerd zijn door iemand zonder daarop verliefd te zijn, zonder de persoon in kwestie zelfs maar te kennen. Dat kan bijvoorbeeld een historische figuur zijn of ene idool dat tot je verbeelding spreekt. Sterker nog ; je kunt gefascineerd zijn door iemand die je niet eens LEUK vind, maar wel zeer boeiend en interessant vanwege de rol die hij of zij bijvoorbeeld heeft gespeeld (in het leven, niet in een film).

Zo is mijn dochter al sinds haar achtste volkomen gefascineerd door Anne Frank en (inmiddels) alles wat daar omheen hangt. Verliefd echter is ze beslist niet. Zo kun je ook volledig gefacineerd zijn door, bijvoorbeeld, een schrijver, of een bepaalde sportheld. Waar je dus helemaal niet verliefd op hoeft te zijn.

In de praktijk betekent dat dat fascinatie een onderdeel is van verliefdheid, maar vormt verliefdheid niet altijd een onderdeel van een fascinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je capaciteit om logisch te denken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De personen op wie je verliefd kan worden zijn ontelbaar kleiner dan door wie je gefascineerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn verschillende dingen maar bij verliefdheid hoort meestal erotiek. Erotiek in de betekenis: seksuele opwinding.
Verliefd: Vlinders in je buik.

Ik vind zangeres Adele bijvoorbeeld fascinerend, ik bewonder haar om haar zangkunsten, maar daar heb ik toch echt geen vlinders bij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gefascineerd ben je als je iemands leefwijze en en gedrag wat hij/zij ook doet volgt en misschien wel kopiert.
Als je verliefd bent komt er meer bij kijken zoals gevoelens en vlinders in je buik.
Hij of zij kan dan bij jou niets verkeerd doen.
En als je daar een relatie mee zou krijgen met degene waar je verliefd op bent zul je merken dat er naar verloop van tijd ook dingen zijn die zij/hij doet die je niet zo fijn vind.