Verliezen ouderen hun omgevingsbewustzijn?

Ik stond in de duinen bij een flauw hellende, brede trap van zes treden. Er was ook een trapleuning.
Een oudere (dikgebrilde) man (ca. 70) verstapte zich en viel naar beneden. De omringende oudjes vonden de situatie onoverzichtelijk.
Naar mijn idee vormde de man zich onvoldoende een beeld van de omgeving: de leuning zag hij niet bewust en leidde daaruit niet af, dat er een hoogteverschil (van 1 meter) moest zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ca 70, is nog niet zo oud hoor...
niko
12 jaar geleden
hoe weet je dat allemaal?
"de leuning zag hij niet bewust en leidde daaruit niet af, dat er een hoogteverschil (van 1 meter) moest zijn".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet zijn leeftijd niet, misschien was hij wel 80. Dat hij het niet zag, is mijn mentale reconstructie van het gebeurde. Ik stond vanaf een afstandje naar de oudjes te kijken, toen ik zag dat hij zich verstapte en dat bleef doen, tot hij beneden was, hij raakte nog net even de grond aan. Hij had geen hulp nodig.
Niemand zei iets van: 'goh hier loopt een trap', of 'je moet toch maar eens beter om je heen kijken'. Nee, men vond het onoverzichtelijk, ondanks de duidelijke trapleuning en de getrokken strepen. Mijn vraag stel ik, omdat ik dit vaker heb waargenomen. Een keer brak een oudje (80) haar heup doordat zij van een trap van 1 tree viel. Ook daar was een leuning, de treden hadden kleurverschil en die werden door bovenhangende lampen belicht. Voor mij een vanzelfsprekende situatie om iets beter op te letten.
(Het bestuur van die instelling besloot om de situatie zo te laten.)

Het beste antwoord

De zintuigen en het concentratievermogen van ouderen worden minder. (dit geldt bijv. ook voor reuk en tastvermogen). Je gaf aan dat hij zware glazen had. Het kan zijn dat hij het gevaar niet heeft gezien of dat hij krampachtig zijn focus had op een beperkt deel van de situatie waardoor hij onvoldoende overzicht had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zoiets denk ik ook. Naar mijn idee kun je als mens je tekortkomingen compenseren, en met het ouder worden zou het dus handig zijn het Omgevingsbewustzijn te vergroten. Ik stel mij voor, dat de ouderen beter om zich heen kijken, de trapleuning opmerken, en dan gaan ^denken^. Namelijk:"Hé, hier is een hoogteverschil, oppassen geblazen".
Het verwonderde mij, dat ik zulks niet gewaar werd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel tekortkomingen kunnen ouderen nauwelijks compenseren. Hun huid wordt bijv. ongevoeliger waardoor ze zich eerder branden (bijv. onder hete douche). De reukzin wordt minder waardoor ze bijv. een gaslucht minder snel opmerken. Hun smaak wordt minder waardoor ouderen soms bedorven voedsel eten... etc. Het is erg moeilijk om het gedrag van deze man te begrijpen zonder daar dat je zijn evt. probleem en de oorzaak ervan kent (daarvoor moet je iemand langer observeren; was de man aan de wandel met een beginnende dementie? etc.). Omgevingsbewustzijn wordt juist minder op een bepaalde leeftijd. Het gebrek aan prikkels op de dag, in combinatie met de afnemende kwaliteit van de zintuigen kan dit bewustzijn verstoren (zo zie je bijv. dat ouderen vaker hallucineren als gevolg van tekort aan stimuli en gebrekkige zintuigen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor dit antwoord!

Andere antwoorden (3)

Omgevingbewustzijn verlies is geen ouderdoms verschijnsel in het algemeen, bij ouder wordende mensen. Het heeft dus te maken met de omgeving of de man zelf. Hoop wel dat je hem geholpen hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oudere mensen kunnen vaak niet de diepte etc afstand inschatten .

bijv een stoep tegel die iets hoger ligt is vaak en bron van vallen met alle gevolgen van dien.

ws slechte ogen .

Toegevoegd na 3 uur:
bron moet zijn oorzaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien had deze man wel staar en kon de diepte niet inschatten. het reactievermogen wordt er op latere leeftijd ook niet sneller door.

er kan dus sprake zijn van het verlies van omgevingsbewustzijn maar het hoeft niet.

als ieder hier last van moet hebben die zich wel eens een tree zou vergissen of een misstap maakt zou het een rare bedoeling worden denk ik.