Hoe heet deze ondervragingstechniek?

Ik zat een aflevering te kijken van Fringe waarin de hoofdpersoon, de ondervrager, de volgende ondervragingstechniek gebruikte. Ze vroeg de ondervraagde waarom hij haar niet had verteld dat zijn collega ziek was. De ondervraagde antwoordde met: 'Wie heeft je dat verteld?'. Vervolgens zei ze: 'Jij, zonet'.

Heeft deze techniek, waarbij je dus iets veronderstelt wat je niet helemaal zeker weet aan een persoon die het wel weet om een antwoord te krijgen dat het veronderstelde bevestigt, een naam? Zoja, wat is die naam? En wie heeft deze techniek verzonnen, ontdekt of als eerst gebruikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bluffen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja precies, bluffen. Om extra informatie te winnen. Ik denk niet dat het door 1 iemand bedacht is.

Het beste antwoord

Het is niet echt een techniek maar heet :'suggestief verhoor"

Het is een ondervraging waarbij het antwoord wordt gesuggereerd.

In TV series zal het prima werken maar voor ondervragers in de praktijk wordt deze methode juist niet aanbevolen. Meestal kenmerken deze verhoormethode zich met gesloten vragen en zal de ondervraagde dit direct aanvoelen. Het is de kunst van de ondervrager om hierop in te spelen.

In de praktijk zal bij een verdachte, die aardig door de wol geverfd is, de vraag beantwoord worden met: "Oh is hij ziek dan?"
En dan sta je als verhoorder met de bek vol tanden.

Het is een tricky verhoortechniek maar alles valt of staat met de ervaring, mensenkennis en goede interpretatie van non-verbale communicatie van de verhoorder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een suggestieve vehoor wordt vaak een valse bekentenis afgelegd, waardoor een verdachte schuldig kan worden bevonden. Als de rechter hier achter komt zal de verdachte vrij worden gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onzin. Als je bv zegt: "Daar ben jij geweest hè?" kan je dit scharen onder suggestief verhoor. Als hij daar bevestigend op antwoord, kan dit gewoon als verklaring worden opgenomen.
Het suggestieve verhoor is gewoon een tactiek van verhoren. Een verhoor is pas onrechtmatig als deze onder druk wordt afgelegd en/of als er beloftes of dreigementen worden geuit als deze niet verklaard. Ik denk dat je doelt op de Zaanse verhoormethode.
Deze methode mag niet meer gebruikt worden omdat men inderdaad op deze wijze een verdachte dingen kan laten zeggen die hij niet heeft gedaan. Een suggestief verhoor is niet altijd verstandig, omdat je de kans loopt dat je de situatie waar je hem over wilt verhoren niet goed inkaderd, maar heeft niets te maken met het afleggen van een valse verklaring.
Sterker nog, met suggestief verhoor geef je juist de verdachte de mogelijkheid om zo min mogelijk te antwoorden.