als je psygoloog wilt worden wat voor opleiding moet je dan doen? ik ga volgend jaar naar havo.

ik ben al erg bezig met mijn toekomst en zou het fijn vinden als ik een goed antwoord krijg op mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (8)

als je een psycholoog wilt worden dan is de studie psychologie natuurlijk de keuze, dit is WO niveau en heb je dus VWO voor nodig. verder zijn er vast ook HBO versies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het HBO heb je toegepaste psychologie. Als je dit hebt afgerond (4 jaar) kun je je 'master' Psychology op de universiteit doen. Dit duurt dan nog 2 jaar. Als ik het goed heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt psychologie op de universiteit volgen met een van de volgende vooropleidingen:

- Diploma VWO (elk profiel)
- Propedeuse diploma HBO
- Zonder vooropleiding (Je moet dan een toelatingstest doen en ouder zijn dan 21 jaar)

Psychologie kan ook op de HBO gevolgd worden. Dit is de opleiding Toegepaste Psychologie. De toelatingseisen hiervoor zijn:

- Diploma Havo (met wiskunde), VWO (met wiskunde), of MBO (niveau 4)
- Zonder vooropleiding (Je moet dan een toelatingstest doen en ouder zijn dan 21 jaar)

Ook belangrijk: De opleiding psychologie is erg populair. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat er een numerus fixus (loting) op de opleiding zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik leg het even uit via de havo, van vwo heb ik minder verstand dus daar durf ik geen uitspraken over te doen.

Als je de havo afmaakt (met wiskunde in je pakket) kan je een hbo-opleiding toegepaste psychologie volgen op de volgende plaatsten: HS Leiden, Hanze HS Groningen, HS v Arnhem en Nijmegen en Hogeschool van Amsterdam. Dit is inderdaad een lotingstudie met een numerus fixus. Dit houdt in dat er slechts een beperkt aantal studenten tot die opleiding toegelaten.
Op de verschillende Hogescholen wordt een verschillend aantal studenten aangenomen, dit is te lezen op de website van de betreffende Hogeschool en ook op die van DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs, www. duo.nl)

Verder maak je meer kans op de studie als je een hoger eindcijfer hebt. De cijfers van havo 4 worden meegenomen in dat eindcijfer.
Dit zijn de lotingsklassen:
A Hoger dan of gelijk aan 8,00
B Lager dan 8,00, maar hoger dan of gelijk aan 7,50
C Lager dan 7,50, maar hoger dan of gelijk aan 7,00
D Lager dan 7,00, maar hoger dan of gelijk aan 6,50
E Lager dan 6,50
De kans om ingeloot te worden in de verschillende lotingsklassen wordt bepaald door onderstaande verhouding
B : C : D : E = 9 : 6 : 4 : 3

De bronnen die ik erbij heb toegevoegd gelden voor 2011, dus ik zou deze sites in de gaten houden. (:

Nog een tip, de decaan op je school kan denk ik nog extra informatie geven als je dat wilt, dus het kan nooit kwaad om daar even langs te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Saxion doet het ook.
Psycholoog is geen beschermd beroep, dus in principe mag iedereen zich 'psycholoog' noemen.
Denk daarom even goed na wat je precies voor werk wil gaan doen; wat voor soort psycholoog je wil worden. Daar kan je dan vervolgens de/een opleiding bij zoeken.
Ik ben als afgestudeerd sociaal psycholoog (WO) bijvoorbeeld geen psychotherapeut, en er zijn psychotherapeuten die geen psychologie hebben gestudeerd.
Ik zou gewoon wat brochures opvragen bij een paar verschillende faculteiten (zowel WO als HBO) en eens kijken wat die aanbieden. En ga eens praten met iemand die werk doet dat je leuk lijkt, en vraag hoe diegene is 'geworden wat hij nu is'. dat levert in het algemeen een realistisch beeld op van zowel het werk, als de meest geschikte opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook via de open universiteit de opleiding gaan volgen maar je moet er rekening mee houden dat je stage's moet gaan lopen en ook verplichte lesdagen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga de studie psychologie doen, let wel: er zijn verschillende richtingen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opleiding en richting zoeken die het beste bij je past is erg belangrijk.
Na veel wikken en wegen lijkt het mijzelf en begeleiders etc. voor mij verstandiger als ikd e HBO thuisstudie van NTI volg. Toegepaste psychologie.
Ik heb geen diploma, toch zou ik hier volgend jaar al mee kunnen beginnen na een orientatietraject van 6 maanden waardoor e daarna raar genoeg wel toelaatbaar bent.

Natuurlijk zou het beter zijn gewoon naar school te gaan (voor degene die dat kunnen).
Voor de rest zijn er zoveel verschillende mogelijkheden om het doel te bereiken dat echt een goed antwoord niet mogelijk is denk ik.

We zouden je alle opties kunnen noemen, maar welke het beste is voor jouw dat kunnen we niet.