Kun je emotieloos worden?

Als het kan, hoe dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.2K
Kimath
13 jaar geleden
Waarom zou je dit willen? Zo word het leven toch saai?

Antwoorden (10)

Nee, dat kan niet. Of ben je Lord Voldemort?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan door wat je meemaak minder gevoelig worden voor bepaalde emoties. Bij een gezond mens is het naar mijn inziens niet mogelijk emotieloos te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jmmr sinds ik rijk wil worden, maar mijn rechtvaardigheidsgevoel staat mij in de weg:(
Kimath
13 jaar geleden
Wat heb je aan rijkdom als je er niet blij mee kunt zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je niet aan WilliP, als jij rijk wilt worden heb je juist emoties nodig: je zult iets moeten ontwikkelen waar mensen op zitten te wachten - dat gaat helemaal niet zonder emoties.
Zolang je denkt dat dat nodig is zul je zeker geen succesvol zakenman worden.
Nee, je kunt je gevoelens niet op verzoek uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit kan zeker wel. Als jij dingen hebt meegemaakt die nog steeds in je geheugen staan, negatief, dan kan je een leeg gevoel krijgen. Dit gevoel schakelt je gevoelens uit. Als er meerdere mensen daarna overlijden kan je er niet eens meer om huilen. Dit zijn extreme gevallen, maar het kan zeker wel. Lees het boek: bezonken rood van Jeroen Brouwers maar een keer. Dan wordt het allemaal duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een emotie wordt vaak omschreven als een innerlijke beleving of gevoel van bijvoorbeeld vreugde, angst, boosheid, verdriet dat door een bepaalde situatie wordt opgeroepen of spontaan kan optreden.
In een meer algemene of biologische zin kan men een emotie echter ook definiëren als een reactie van onze hersenen op een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit komt zowel bij mensen als dieren vrijwel automatisch tot uiting in een bepaald patroon van gedrag (bijvoorbeeld vluchten of toenadering) en fysiologische reacties. Het gevoel kan dan gezien worden als een speciale uiting of vorm van emoties die typisch is voor mensen, namelijk de bewuste beleving, of mentale reflectie van een emotie.

het is dus niet mogelijk om geen enkele emotie te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat als het gebeurt het via een afschuwelijke manier is. Als iemand hele vreselijke nare ervaringen heeft kan hem dat als het ware "afstompen", een beetje zoals je kunt hebben als je te ver gaat met sporten, eerst doet het pijn, dan doet het heel erg pijn, dan denk je dat je geen stap meer kunt zetten en als je dan NOG doorgaat kom je in een soort gevoelloze staat waar je doorgaat zonder nog iets te voelen (lichamelijk in dit geval maar dat zou geestelijk ook kunnen).

Het is wel een wankel evenwicht want door één of andere trigger kan het gevoel (lichamelijk of geestelijk) in één klap terugkomen.
13 jaar geleden
Ja, tijdelijk wel. Als mensen in een situatie komen die absoluut ongewenst is, zoals verkrachting of stelselmatige mishandeling binnen het gezin, de relatie, lees je dat ze, uit zelfbescherming, hun emoties uitschakelen. Als het ware dat het niet hen overkomt. Later krijgen ze vaak zware emotionele problemen. Logisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige medicijnen hebben ook als bijwerking het onderdrukken van emoties, een aantal medicijnen zijn juist speciaal voor het onderdrukken van emoties... of je ze dan ook echt kwijt bent kan ik helaas niet zeggen, wel dat je met die medicatie op anderen emotieloos over komt, als je het verschil begrijpt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja door een heftige ervaring kan je emotie loos worden. ieereen is op een bepaalde manier ingesteld. met die instelligen en eigenschappen kan je niet ineens zomaar veranderen dat heb je niet zelf in de hand. voor zoon heftige verandering is een heftige ervaringen (veranderingen) nodig. maar wat JIJ presies voor ervaring dan nodig heb. is voor niemand af te meten. ik was eerst zo warm en ook gevoelig, maar Ik ben emotie loos geworden toen me moeder zig zelf heeft opgehangen. en me lover me tot zelfmoord heeft geprobeerd te drijven. en eigelijks een opeenstapeling van dingen. ben nu koud en hard ,medogeloos geen genade, emotieloos
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dat kan zeker ik zelf heb erge dingen in mijn leven mee gemaakt en daardoor voel ik me gewoon soms als niks alleen emotieloos zijn is niet leuk m'n vrienden vinden het maar raar dat ik nooit lach ofzo het kan een probleem zijn maar soms is het ook handig bv ik huil nooit maar vaak hou ik mijn emoties ook tegen misschien kun je dat proberen?