Hoe kun je aantonen of je schizofreen bent?

Zijn daar psychologische tests voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als al je persoonlijkheden het hier wel of niet over eens zijn is het al aangetoond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, eucalypje - waar jij op duidt is geen schizofrenie maar een Dissociatieve Identiteits Stoornis (DIS), de vroegere Multipele Persoonlijkheid Stoornis (MPS). Dit is totaal iets anders.

Antwoorden (4)

Je prefontale cortex laten testen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je aan het stoken bent geweest, het volgende : Als je moeilijke woorden gebruikt om indruk te maken moet je het wel fontaal goed doen ! Ik zal je maar even fontaal helpen . HET IS PREFRONTALE CORTEX !
De diagnose schizofrenie mag alleen door een arts / psychiater gesteld worden aan de hand van een serie symptomen, zoals het horen van stemmen, achtervolgingswaanzin, psychosen, extreme behoefte aan veiligheid / zekerheid, achterdochtig gedrag, allemaal dingen die bij schizofrenie (kunnen) horen.

In de hersenen van schizofrenen zien we wel bepaalde patronen die afwijken van de hersenen van gezonde mensen, maar het is niet gebruikelijk en ook niet altijd mogelijk om op die manier een schizofrenie te testen of vast te stellen. Dat is echt ' maatwerk' .

Je kunt wel hier en daar een soort van testje doen of je schizofrene trekjes hebt (zie link), maar dat geeft natuurlijk geen betrouwbare uitslag. Als er aanleiding is om naar de dokter te gaan, weet jij of je omgeving dat vermoedelijk allang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem deze test laten doen en hij scoorde 23.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wow......bij zes zou ik me al zorgen maken. Ernstige. Dat lijkt me zeker wel een reden om eens met een psychiater te gaan praten, tenzij je redenen hebt te denken dat hij de boel loopt te naaien.
Voor psychische ziektebeelden zoals schizofrenie bestaat er geen scans om dit aan te tonen.

In de psychologie en psychiatrie wordt gebruik gemaakt van het DSM-IV. Dit is een handboek waarin alle psychische stoornissen zoals schizofrenie staan beschreven. Men gaat ervan uit de dat wanneer iemand minimaal aan een x aantal criteria voldoet die in het DSM-IV staan beschreven, dat je kan spreken van schizofrenie.

Er is echter veel kritiek op deze manier van diagnose stellen. En in de huidige psychologie studies proberen ze het gebruik van de DSM-IV te minderen. (bron: psychologie student)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de DSM IV staat de volgende classificatie beschreven: Schizofrenie (Schizophrenia)

A. Kenmerkende symptomen: Twee [of meer] van de volgende, elk gedurende één maand een belangrijk deel van de tijd aanwezig [of korter bij succesvolle behandeling]:

wanen
hallucinaties
onsamenhangende spraak [bv. frequent de draad kwijtraken of incoherentie]
ernstig chaotisch of katatoon gedrag
negatieve symptomen, dwz. vervlakking van het affect, gedachten- of spraakarmoede of apathie
N.B.: Slechts één symptoom uit Criterium A wordt vereist indien de wanen bizar zijn of de hallucinaties bestaan uit een stem die voortdurend commentaar levert op het gedrag of de gedachten van betrokkene, of twee of meer stemmen die met elkaar spreken.

B. Sociaal/Beroepsmatig disfunctioneren: Vanaf het begin van de stoornis ligt het functioneren, voor een belangrijk deel van de tijd, op een of meer terreinen zoals werk, relaties of zelfverzorging duidelijk onder het niveau dat voor het begin van de stoornis werd bereikt

C. Duur: Symptomen van de stoornis zijn gedurende ten minste zes maanden ononderbroken aanwezig. In deze periode van zes maanden moeten er ten minste één maand symptomen aanwezig zijn die voldoen aan Criterium A [d.w.z. symptomen uit de actieve fase] en kunnen er periodes voorkomen met symptomen met prodromale of restsymptomen.

D. Uitsluiting van schizoaffectieve of stemmingsstoornissen: Een schizoaffectieve stoornis en een stemmingsstoornis met psychotische kenmerken zijn uitgesloten omdat ofwel [1] er geen depressieve episodes, manische of gemengde episodes tegelijk met symptomen van de actieve fase zijn voorgekomen; of [2] indien er episodes met een stemmingsstoornis tijdens de actieve fase zijn voorgekomen met de totale duur die kort was in verhouding tot de duur van de actieve en de restperiode.

E. Uitsluiting van het gebruik van middelen/of een somatische aandoening: De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel [bv. drug, geneesmiddel] of een somatische aandoening.

F. Samenhang met een pervasieve ontwikkelingsstoornis: Indien er een voorgeschiedenis is met een autistische stoornis of een andere pervasieve ontwikkelingsstoornis wordt de aanvullende diagnose schizofrenie alleen gesteld indien er gedurende ten minste één maand [of korter indien met succes behandeld] opvallende wanen of hallucinaties zijn.