'het glas is halfvol' of half leeg, een bekend gezegde, maar wie kent onderzoeken, die hier iets zinnigs over zeggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
44.7K

Antwoorden (8)

De eeuwige discussie over een voor de helft gevuld glas: is het half vol of half leeg? Een optimist zegt dat het half vol is. Een pessimist zegt dat het half leeg is.

Het is zo dat als iemand zegt dat een glas half vol is dat hij dan positief naar het leven kijkt. Als je zegt dat het glas half leeg is kijk je naar dat je iets mist en meer wil. Zoek maar eens de secret op. Der is een film en een boek van. Dat leert je om positief in het leven staat.

X
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier zijn geen onderzoeken naar; het is een metafoor over je kijk op dingen. Bij je hebt een ongeluk gehad. Glas halfleeg : mijn auto is kapot. Glas halfvol: ik krijg centjes van de verzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat iedereen zelf bepaalt of het vol of leeg is , het is maar net wat jij wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar de inhoud van een gezegde woord doorgaans geen onderzoek gedaan dus een uitkomst van een onderzoek hiervan zal het hoogstwaarschijnlijk niet zijn.

de oorsprong van een spreekwoord kan wel onderzocht worden maar niet bij elk spreekwoord is dit het geval.

naar de personen die het spreekwoord op een bepaalde manier opvatten, en wat hiervan de reden is, daar is juist heel erg veelonderzoek naar gedaan.

de optimist en de pessimist maar dit is zo breed dat het misschien handiger is om je vraag te verduidelijken

----------------------------------------------------------------------

Het glas is half vol/leeg
Ben je positief ingesteld dan zeg je ‘Het glas is half vol’. Ben je dat niet, dan is het makkelijker om te zeggen: ‘Het glas is half leeg’
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wong , ik heb het zelf onderzocht. Als je thuis bent zeg je het is halfvol. Want je kan invloed uitoefenen op de inhoud. Als je op visite bent , en men vraagt ,wil je nog iets drinken , dan zeg je ja , m'n glas is al halfleeg . En men holt naar de koelkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt mensen bij wie het glas half leeg is: Dan staan ze pessimistisch in het leven.
Je hebt mensen waarbij het glas half vol is: Dat zijn mensen met een positieve kijk op het leven.
Je hebt ook mensen waarbij het glas leeg is: Dat zijn mensen met dorst. :)
Maar even serieus. Wat valt er te onderzoeken aan een spreekwoord. Hoe het is ontstaan, maar verder?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben idealist: het glas is altijd zo vol als die moet wezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er voor het gemak maar ff vanuit dat je bedoelt of er onderzoeken zijn naar optimisme - hoe vol een glas is, kun je immers met wat simpel keukengerei uitzoeken (een maatbeker bijvoorbeeld).

Er zijn verschillende onderzoeken betreffende mate van optimisme gedaan, vaak in relatie tot andere kenmerken (bijv. "optimisme en depressie", of "optimisme en levensverwachting"). Vaak wordt het ook gelinkt aan een 'paraplubegrip', zoals bijv. persoonlijke effectiviteit of levenskunst.
Vastgesteld wordt, dat er een relatie lijkt te bestaan tussen optimisme (positieve verwachtingen) en prettig leven (in goede gezondheid oud worden, een zinvolle levensinvulling, etc.). Hoe dit verband er uit ziet is volgens mij echter nog nooit aangetoond. Wordt iemand juichend en actief 101 omdat hij een optimist is? (is vaak een onderzoeksvraag) Of wordt iemand er optimist van als blijkt dat hij juichend en actief de 100 passeert? (lijkt me ook heel aannemelijk!).
Hetzelfde geldt voor de link naar depressie. Worden pessimisten sneller depressief? Of zijn depressievelingen sneller pessimistisch? daarop is geen sluitend wetenschappelijk antwoord (althans, ik kon het niet vinden).

Ik ga vooralsnog voor: driekwart vol en er staat een flinke wijnkelder binnen handbereik om evt. tekorten aan te vullen.