Vind je dat 'het bewustzijn' tegenwoordig terecht op een voetstuk is geplaatst?

Althans, niets is hotter dan het bewustzijn. Sla een tijdschrift open en er staat minstens een artikel over ons fantastische bewustzijn. Maak je maar zoveel mogeijk bewust, dan wordt je alsmaar beter. Terecht ergens want het heeft, dankzij de wetenschap gebleken, vele pro's. Maar goed er zijn ook nadelen, toch?
En laten we ons onderbewustzijn niet vergeten! Die heeft ook nog zo zijn fantastische eigenschappen, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Jah, bewustzijn is een hele hype, ik zag gister nog een programma van de keuringsdienst van waarde over het 'ik-kies-bewust'-logo en ik bedacht me, mensen die iets kopen omdat het dat logo heeft, kiezen juist onbewust en laten zich leiden door dat plaatje ipv na te denken.. raar eigenlijk, precies het tegenovergestelde..
Maar nu ff naar de werkelijke definitie: bewustzijn heeft veel voordelen; je kunt bewust beslissingen maken die veel minder afhankelijk zijn van vooroordelen of heuristische cues (die leuke reclame, die vrolijke verpakking, die man in die witte jas die zegt dat ik die tandpasta moet hebben). Tegenlijkertijd heeft het bewustzijn ook wat probleempjes; ten eerste is alles behoorlijk rationeel. Je wil voor alles een reden hebben, terwijl bepaalde dingen gewoon over gevoel gaan. En ten tweede is de capaciteit van je bewustzijn maar beperkt, je kunt nu eenmaal niet al je beslissingen bewust maken.
Daar komt je onderbewustzijn bij kijken. Daarmee maak je namelijk beslissingen die enerzijds wat afhankelijk zijn van die herustische cues, maar het kost je lekker weinig moeite, je onthoudt namelijk alleen de grote lijnen (je kunt makkelijker de optelsom van positieve en negatieve eigenschappen van iets onthouden, zonder dat je al die losse eigenschappen nog weet), en het gaat veel meer in op je gevoel ipv de rationaliteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het meeste in een lichaam gebeurd onbewust heb ik begrepen. Zelf veel gedrag is onbewust. Het kan denk ik geen kwaad om bewuster met je eigen gedrag om te gaan, maar "het doorslaan" ligt inderdaad op de loer.

Persoonlijk vind ik dat het uiteindelijk gaat om "lekker in je vel zitten", wat voor mij een zoektocht is naar balans tussen ratio en ingebakken gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat vind ik niet terecht en ik vind ook niet dat het 'hot' is. Ik denk dat je je lectuur hierop selecteert, want ik merk er helemaal niets van.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het over happinez, psychologie, flow, de algemene lectuur in de supermarkt. Blader je daar nooit eens door? :)
AWM
14 jaar geleden
Nee, daar zal het aan liggen....
Of het tegenwoordig "hotter" is weet ik niet. Weten wat je ziet, hoort of voelt en daarover kunnen vertellen is voor mij wel een belangrijk aspect in het leven. Stel je voor dat dit ontbrak dan was deze interactie tussen ons bijvoorbeeld niet mogelijk, alhoewel de hele dag gras eten en het daarna weer uitschijten uiteraard ook erg aangenaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt niet op een voetstuk geplaatst, was het maar waar... Het werd tijd dat het onderhand een belangrijk geacht werd...
Bewustzijn is een ondergeschoven kindje en bijna niemand snapt wat er mee bedoeld wordt...

Helaas...

En niemand die ernaar vraagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien vind je het boek 'Het slimme onderbewuste' van Ap Duiksterhuis wel interessant. (Misschien ken je het al?) Hij praat over de hype die er momenteel is over het beuwustzijn en dat we het momenteel net wat te veel ophemelen tov het onderbewuste. Heel interessant boekje (vind ik dan)