Bestaan de hersenen uit 2 helften die ieder een apart "takenpakket" hebben?

Dus niet de linker hersenhelft die de rechterkant van het lichaam bestuurt en andersom, maar: hebben beide hersenhelften elk een geheel eigen functie?
Zo is wel eens het onderscheid geopperd tussen het rationele denken (linker hersenhelft) en gevoel/intuitie/creatief denkvermogen (rechterhersenhelft).
Er is zelfs gesuggereerd dat je als mens beter functioneert, als je beide hersenhelften in balans brengt en gelijktijdig inzet (zodat ze elkaar aanvullen).
Wat is er nog meer bekend over de verschillende functies van beide hersenhelften?

Toegevoegd na 12 minuten:
Het verschil dat ik bedoel (tussen de hersenhelften) wordt hier beschreven (dus in die richting zoek ik het antwoord):

http://mediatheek.thinkquest.nl/~llb106/helften.php

13 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heet Lateraliteit, cerebrale asymmetrie of hemisferische specialisatie.

Het beste antwoord

Als toevoeging op de uitstekende antwoorden wilde ik nog stellen dat de hersenen verrassend dynamisch zijn.
Omdat de informatie en codering holografisch in de hersenen opgeslagen zijn kan men, met wilskracht (motivatie ) en oefening, de hersenen functies en kennis
"verplaatsen"waardoor we minder zeker zijn over welke blijvende schade na een hersenongeval of ischemie bestaat.
Zelf ben ik daar een levend voorbeeld van.
Zware hersenschade links toen een voorwerp mijn schedel diep binnendrong is kort daarna een eeg gemaakt, welke een zeer somber beeld gaf over mijn toekomstig functionern (Prof Dr Minderhout).
Het vermogen te leren en te onthouden en andere cognitieve functies zouden blijvend gestoord zijn.
Nu hebben veel functies zich hersteld en heb ik nadien mijn studie mes succes volltooid.
De hersenen kunnen dus bij trauma en daarna de juiste therapie verbazend veel terugwinnen.

Dat komt omdat de hersenen de verdeling van functies kunnen herprogrammeren.
Ze krijgen dan dus een andere plaats in de hersenen.
Het vermogen om te recupereren in bij geen orgaan zo groot als bij de hersenen (op de lever na dan)
Ook zijn er mensen men een nauwelijks waarneembare grijze stof die niet zelden een buitengewone begaafdheid aan de dag leggen.

De hersenen optimaliseren hun werking dus.
Desnoods worden functies "overgezet" naar andere delen
Vrijwel niets ligt dus definitief vast, hersenen slijten alleen als je ze niet (goed) gebruikt!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Natuurlijk hebben de linker- en rechter hersenhelft ook verschillende taken. Ze zijn niet symmetrisch in functie.

Daarnaast bestaan de hersenen uit wel meer dan twee helften. De grote hersenen zijn in een linker en rechter deel te onderscheiden, maar je hebt ook de middenhersenen en de kleine hersenen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De grote hersenen heten het cerebrum en bestaat uit verschillende delen:

Frontaal kwab.

Functie: Denkvermogen,Initiatief,Gedrag, Blikcentrum,
Gedeelte van de spraak (Broca i.g.v. dominante hemisfeer)

Parietaal kwab

Functie:Ruimtelijke ordening, Motoriek en sensibiliteit

Temporaal kwab

Functie: Geheugen, Concentratie, Smaak, Gedeelte van de spraak (Wernicke) i.g.v. dominante hemisfeer

Occipitaal kwab

Functie: Gezichtgewaarwording

Toegevoegd na 11 minuten:
Bijgaande PowerPoint presentatie gaat over de hersenen en ongeveer halverwege over het cerebrum.

Daarnaast is de brug tussen het linker- en rechter deel ook belangrijk. Het aantal verbindingen is niet bij ieder mens identiek en het aantal verbindingen dat gemaakt wordt kan best een biologische basis zijn voor het wat abstractere "in balans brengen".

Soms zijn het ook maar hele kleine gebiedjes die een specifieke taak uitvoeren. Ik denk dat je het artikel over lateraliteit op wikipedia ook wel interssant vindt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Je kunt ook meer informatie vinden op cerebrale asymmetrie.

Tot slot een lezing van emeritus hoogleraar neurologie Jan Minderhoud: "Gedachten over de neuroanatomische en functionele aspecten van de asymmetrie van onze hersenen" > Zie link scribd.com in de bron!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, das nog eens een antwoord!
+1
KennisDelen
13 jaar geleden
Veel informatie, dank je wel.
De taken van de verschillende hersenhelften:

Linkerhersenhelft:
Ontleden (taalkundig)
Logica
Weloverwogen
Rationeel
Methodisch
Geschreven taal
Numerieke vaardigheden
Beredeneerd
Wetenschappelijk
Pro-actief
Volgordelijk
Verbale intelligentie
Intellectueel
Analytisch

Rechterhersenhelft:
Allesomvattend
Intuïtief
Gevoelsmatig
Innerlijk bewustzijn
Creativiteit
Inzicht
Ruimtelijk inzicht
Verbeelding
Muziek, kunst
Reactief, passief
Gelijktijdig
Praktische intelligentie
Zintuiglijk
Geheel overziend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als bioloog heb ik toch veel moeite met de omschrijvingen van taken als "volgordelijk", "gelijktijdig" en "geheel overziend". Hoe zie je dat dan neurologisch?
KennisDelen
13 jaar geleden
Dank je wel voor jeantwoord, nuttige link!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Som: Sorry dat weet ik niet! KennisDelen: Alsjeblieft!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je schrijft met je rechterhand (de meeste mensen) dan heb je 'taalvaardigheden' in de linkerhersenen. En omgekeerd als je schrijft met je linkerhand dan heb je taalvaardigheden in de rechterhersenen.
In het algemeen is het zo dat de linker hersenhelft verantwoordelijk is voor taal; receptief en taalproductie.
Bij mensen die laesies aan de linkerkant hebben bv na een beroerte of hersenbeschadiging door andere oorzaken, is het spraakgebied soms zodanig beschadigd dat ze ook niet meer kunnen spreken of slechts met korte woordjes. (z.g telegramstijl). Taalproductie ligt in het gebied van Broca aan de linkerkant. Het taal begrip is aangetast als het gebied van Wernicke is aangedaan een gebiedje dat ook aan de linkse kant ligt.
In de rechterhelft ligt heel algemeen het visio-spatiale deel. (afstanden en richtingen waarnemen van diepte en drie -d)) Ik weet niet precies wat de gevolgen van uitval in dit deel zijn.
Vorig antwoord gaf al mooie en interessante links daarbij zou ik je ook willen aanraden om de filmpjes op you tube te bekijken met proefjes zoals ''Sperry'' ze bij de mensen uitvoerde wiens hersenhelften gescheiden zijn .
n.b. Mensen zijn uiteraard geen proefdieren maar deze medische ingreep is soms noodzakelijk als de patient voortdurend last heeft van zwaar epileptische aanvallen die beginnen in een helft en zich dan uitstrekken over de gehele hersenen. Het moet dan echt heel erg zijn voordat men beslist tot scheiding van de hersenhelften want dat de hersenhelften ook gedeelde taken hebben en samen functioneel zijn, daarover is geen twijfel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed boek:
Onverwacht Inzicht / My Stroke of Insight van Dr. Jill Bolte Taylor

Dr. Jill Bolte Taylor is een neurologe die een CVA heeft gekregen, ... ze is hersteld en heeft dan een boek geschreven ...