Bestaat er een term voor de leer van buiktypes, voettypes, hoofdtypes, etc.

Van een klasgenootje hoorde ik dat er zoiets bestaat als hoofdmensen, borstmensen, voetenmensen en buikmensen. Wat iemand dan is lees je af aan zijn/haar lichaamstaal: stel iemand staat heel erg met zijn/haar buik naar voren dan is diegene een buikmens/-type. Dit zegt dan iets over die persoons karakter. Een borsttype (dus iemand die met zijn/haar borst erg naar voren staat) is bijvoorbeeld heel trots, tikkeltje arrogant.
Volgens haar had het ook een link met water, vuur, aarde en lucht.

Bestaat hier een term voor? En waar kan ik meer informatie vinden over dit onderwerp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik weet wel, dat je in het enneagram buiktypes, hoofdtypes, en harttypes hebt. Ik vermoed dat dit niet helemaal is wat je bedoelt, maar het is wel reuze interessant:

http://www.scar.dds.nl/enneagram/buik_hart_hoofd.htm

Het leukste gedeelte is om zelf je type te bepalen, en vervolgens terug te lezen wat er allemaal op je van toepassing is (ik vond vooral de herkenning erg leuk, het is ongelooflijk om terug te lezen hoe je in elkaar zit, vooral als je ziet hoe accuraat dit omschreven wordt. Via internet kan je meerdere (gratis) tests vinden).

NB er zijn heel veel sites over het enneagram, Google maar eens (sommige zijn gebaseerd op de psychologie, andere hebben een spirituele inslag, dus van romanticus tot waarnemer/observator, iedereen kan met het enneagram uit de voeten!
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de indeling in types die in psychologische cursussen en testen wordt gegeven, ken ik ook de indeling
in puur lichaamstypen:

- Endomorf
- Ectomorf
- Mesomorf

Deze type-indeling wordt vooral gebruikt voor sporters en zegt iets over hoe je spieren kan opbouwen en/of vet kan verbranden als je tot een van de types behoort.

Daarnaast is er natuurlijk de lichaamstaal, is een samenspel van vele gebaren, houdingen en gezichtsuitdrukkingen. 93 procent van onze communicatie vindt plaats zonder woorden.
http://lichaamstaal.nl/

Natuurlijk zegt het iets over een mens welke houding die over het algemeen aanneemt.

De link met water, vuur, aarde en lucht gaat mij te ver.