Zolang je daar open en eerlijk over bent en daardoor niemand kwetst zie ik er geen probleem in. Volgens mij is overigens ieder mens polygaam, maar is monogamie een cultureel verschijnsel. Monogamie is een keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens!

Andere antwoorden (16)

Niet oké, één echtgeno(o)t(e) is toch genoeg of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet oké. Hoe het moet gaan werken met belastingvoordelen met Polygamen lijkt me te lastig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En als dat probleem ondervangen wordt? Ben je er dan nog steeds tegen, of zie je geen moreel bezwaar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alle partijen er volledig vrijwillig in staan mogen ze van mij doen en laten wat ze willen.
Naar mijn mening niet oké...volgens mij heb je dan snel ruzie uit jaloersheid. Wie mag als eerste sex met de man of vrouw die de meerdere partners heeft, wie deelt het bed met die persoon..de één vindt dat de ander voorgetrokken wordt en ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Valt in de praktijk best mee hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Trouwens, het hoeft helemaal niet te gaan om één persoon met meerdere partners die elk alleen die ene persoon als partner hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm...en hoe weet je precies dat het in de praktijk meevalt...=P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik in zo'n situatie niet zo'n last heb van jaloezie. Ik leef zelf niet monogaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je bent zelf polygaam...?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leef polyamoureus (om een mooie nieuwe term te gebruiken). Dat houdt in dat ik (uiteraard met instemming van mijn partners!) mezelf toesta om met meer dan één persoon tegelijk een liefdesrelatie aan te gaan. Polygamie (meervoudige huwelijk) is in Nederland bij wet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat krijg je als je 'meervoudige huwelijken' wilt editen naar 'meervoudig huwelijk'. Dan vergeet je de helft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik weet dat het verboden is...ik wou even kijken wat je zou zeggen...hihi..=D Maarre...als je daarmee gelukkig bent en je partners ook is het mooi toch..ik zelf zou het niet kunnen, wil mijn vriend helemaaaaaaal voor MEZELF en andersom ook =P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de mythe van het niet-jaloers zijn is al lang geleden doorgeprikt, je heb je jaloezie onder controle en laat het niet over je heersen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben inderdaad in staat om mijn jaloezie te voelen, maar het niet over me te laten heersen. Maar als het gaat om bedpartners? Dat is gewoon voor mij geen onderwerp van jaloezie. Jaloezie heeft volgens mij vaak te maken met onzekerheid. En mijn onzekerheid ligt blijkbaar op andere punten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Huh? Zijn het nou simpelweg bedpartners of liefdes van je?
Bij liefde is jaloezie een heel normaal verschijnsel, hoor. Als het alleen om de sex gaat kan ik me nog voorstellen dat jaloezie minder een rol speelt.
Zolang het gaat om 'consenting adults' (en dat is helaas niet altijd zo) wel.

Omdat het in de praktijk binnen bepaalde bevolkingsgroepen vaak een andere invulling krijgt, ben ik er op dit moment geen voorstander van om polygamie in Nederland wettelijke basis te geven. Ook al benadeel ik daarbij mezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom benadeel je jezelf? Overspel, zoals het heet wanneer je gehuwd bent, is niet strafbaar, voor zover ik weet - althans niet in de praktijk. Het is voor de partner wel een formele reden om echtscheiding aan te vragen. Als de partner het weet en ermee instemt, zie ik wat dat betreft geen probleem. Dus kun jij "overspelig" (dat woord heeft in jouw geval een verkeerde connotatie) zijn zoveel je wilt. De enige wettelijke consequentie die ik nu kan bedenken, treedt op wanneer je meer dan één vaste partner hebt. Dan is de vraag: naar wie gaat de erfenis? Wie moet(en) mede ondertekenen als jij een aandelenlease afsluit? Bij één vaste partner met daarnaast een aantal wisselende, kortdurende relaties ("serieel polygaam"), zie ik dat probleem niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in mijn antwoord uitgegaan van de letterlijke betekenis van polygamie: meervoudige *huwelijken*. Zelf leef ik polyamoureus. Ik zou best met meerdere partners willen kunnen trouwen, maar daar is geen wettelijke basis voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie term trouwens, 'serieel polygaan'!
Als je een gezin hebt lijkt het me zeker niet ok... Anders is het misschien te doen als alle partners niet jaloers aangelegd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom is het met een gezin niet oké?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je dan erg verknipte kinderen gaat krijgen.
Hoe leg je dit uit aan je kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk je van "wij houden van elkaar"? Lijkt mij niet zo ingewikkeld. Ik denk dat kinderen die heen en weer moeten pendelen tussen gescheiden ouders met nieuwe partners een grotere kans hebben om 'verknipt' te raken dan kinderen die meer dan twee liefhebbende harmonieus levende ouderfiguren hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee een, al denk ik wel dat het slecht wordt ontvangen als het uitgelegd wordt aan vriendjes en vriendinnetjes en hun ouders. Laten we eerlijk zijn.. polygamie of polyamoureus (whatever) is nog beyond taboe. Dan is verknipt misschien niet het juiste woord.. maar ja wel...tja ik kom d'r niet op.
Idealiter zou iedereen zo opgevoed moeten zijn dat ze als volwassenen zelf keuzes kunnen maken mbt relaties, en daarbij ook of ze het bij 1 partner willen houden of er meerdere willen. Wanneer iemand met volle verstand kiest voor polygamie, en wanneer de machtsverhoudingen niet scheef zijn zie ik geen problemen met polygame relaties. Maar of polygame huwelijken dan ook zouden moeten kunnen voor de wet... moeilijk.. in de praktijk zou ik toch bang zijn dat sommigen dan gedwongen of onwetend in zo'n situatie terechtkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is precies de reden waarom ik op dit moment niet voor het wettelijk toestaan van polygamie ben. Op zich kun je om dat 'onwetend' nog wel heen, door simpelweg toestemming van alle huisige partners te vragen voor het 'bijtrouwen' met nog een partner. Ook al zou ik zelf best de mogelijkheid willen om een polygaam huwelijk aan te gaan, ik weet ook dat op dit moment in de wereld polygame huwelijken vooral voorkomen in culturen waar nog het één en ander moet gebeuren op het gebied van vrijheid voor vrouwen. Ik vind het erg genoeg dat er mannen zijn die een bruidje importeren uit hun land van herkomst omdat zo'n vrouw nog geen kennis heeft gemaakt met Nederlandse emancipatie en daardoor makkelijk onder de duim gehouden kan worden. Ik zou al helemaal niet willen dat zo iemand vijf van die volgzame bruidjes zou kunnen importeren. Ik geef liever mijn vrijheid om meerdere mensen te trouwen op dan mede-verantwoordelijk te zijn voor dat soort praktijken.
Ik vind het prima als mensen polygaam willen zijn. Zolang alle "partijen" het er mee eens zijn en het van elkaar kan accepteren is het toch prima? Of het een wettelijke status moet krijgen is een ander verhaal. Ik denk dat wettelijk gezien iedereen maar 1 partner mag hebben. Dit om lastige erfrechtelijke kwesties te vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft vaker ruzie (althans als je geen Eskimo bent)... Doe maar niet, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bepaals geen eskimo, maar bij ons is liefde voor een ander nog nooit aanleiding voor ruzie geweest...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm; jij bent een eskimo he? ;)
Absoluut niet ok....één relatie is al ongezond, meerdere is pure masochisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als polyandrie ook is toegestaan.

Als het een wordt toegestaan moet het andere ook kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof in seriele monogamie/polygamie, tis maar hoe je het bekijk. wat bedoel ik hiermee? Ik denk dat elke fase van je leven een andere partner vraagt, het is niet reeel om te verwachten dat degene aar je als puber verliefd op word ook dezelfde groei zal doormaken in juliie verdere leven. Je groei dan uit elkaar en krijg andere interesses, dan moet ook ieder zijns/haars weg gaan verder vind ik. Met verschillende fases kan ik bedoelen: de wereld en het leven beetje ontdekken, trouwen en kinderen krijgen, kinderen opvoeden, settelen, het nieuwe leven als kids huis uit gaan, de periode naar het werk en de periode achter de geraniums. Je ben dus wel trouw aan 1 persoon tegelijkertijd, maar niet je hele leven aan dezelfde persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Polygaam is het altijd geweest, voordat de vader bestond was er al wel een oom... Dus het heeft altijd goed gewerkt... Totdat de priester kwam en ons vertelde dat het niet goed was, dat er een huwelijk was enz enz...
Polygamie heeft ons als soort doen laten overleven, dus prima idee om dat weer in te voeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK.

Als je naar de natuur kijkt, schijnt polygamie natuurlijker te zijn dan monogamie. Mochten ze ooit een teletijdmachine uitvinden dan wil ik de bedenker van de monogamie wel gaan opzoeken om hem een trap onder de kont te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha..
Hah, nee, dat kan/mag niet.
Persoonlijk ben ik heel erg jaloers: voor mij is het gewoon NEE :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
respect.
Polygaam is natuur; monogaam is cultuur.

Uitgebreider: polygaam is de primitieve overlevingsdrang om de 'soort' te laten overleven door mogelijk veel verschillende nakomelingen te krijgen. Monogaam is wat de maatschappij er van denkt (waaronder jaloersheid).

Om het DNA door te geven, hoeft men niet polygaam te zijn. En als als de partners er mee instemmen, waarom niet? Alleen omdat de buurman z'n wijsvingertje belerend omhoog houdt, maar ondertussen wel droomt het met 2 vrouwen (of mannen) te doen?

Of men ook met meerdere partners zou moeten kunnen trouwen, dat denk ik niet. Wellicht is dat gekleurd door de ervaring met andere culturen en zijn wij het gewoon niet gewend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet ok. En dat antwoord geef ik eigenlijk omdat ik er zelf geen behoefte aan heb.