Waarom gehoorzamen mensen?

Laatst was ik met het gezin naar Nemo geweest en daar zagen we een poort met daarop: alleen toegen voor niet blanken mensen, maar ook een bord, toegang voor alleen blanken.

En tot mijn verbazing gehoorzaamde iedereen zomaar, nu neem ik als voorbeeld WOII, waarom gehoorzaamde iedereen Hitler bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Erg leuke vraag, die ik graag in 2 perspectieven wil trachten te beantwoorden,

psyschologisch:
Een leuk experiment hierover is het (bekende) milgram experiment

'Het experiment van Milgram is een beroemd wetenschappelijk experiment in de sociale psychologie. Het experiment werd voor het eerst beschreven door Stanley Milgram, een psycholoog aan de Yale University in een artikel getiteld Behavioral study of obedience (Gedragstudie van gehoorzaamheid) dat in 1963 werd gepubliceerd. Later werd het experiment samengevat in zijn boek Obedience to Authority: An Experimental View (Gehoorzaamheid aan autoriteit: een experimentele benadering) uit 1974. Het was bedoeld om de bereidheid te meten van een deelnemer om gehoor te geven aan opgedragen taken van een gezaghebbende die strijdig zijn met het persoonlijke geweten van de deelnemer.'

Hierbij werden deelnemers om een 'proefpersoon' elke keer als deze een fout antwoord gaf op de vraag een schok te geven, die bij elk fout antwoord hoger werd, tot een dodelijk voltage van 450 volt. - ruim 80% v.d. deelnemers aan het onderzoek ging, onder druk van de onderzoeker (autoritair persoon) tot tot het dodelijke voltage. - dit laat zien wat druk met iemand doet, helemaal in situaties waaraan hij/zij niet aan is gewend, in een situatie als van Hitler (autoritair persoon) waren mensen, vanwege ditzelfde principe geneigd te gehoorzamen.

Filosofisch perspectief

Uit mijn hoofd gezegd was het de Empirist Hobbes de bedenker van het 'sociaal contract' volgens hem is iedereen egocentrisch, en gaat voor zijn eigen belang, maar de mens heeft ondervonden dat door samen te werken meer te bereiken is (de boer teelt het graan, de bakker bakt het brood) - en om dit samenlevingscontract goed te laten verlopen hebben we regels op gesteld (zowel geschreven als ongeschreven) waar we ons aan houden. Het opvolgen van dat bordje bij Nemo is hiervan een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als dat bij een en dezelfde poort is, dan gehoorzaamd iedereen toch ? Als een ingang voor niet blanken is (laat ik het even voor zwarten noemen) en dezelfde ingang voor blanken (laat ik deze dan witten noemen) dan is deze ingang toch voor iedereen bedoeld ? OF snap ik het nou verkeerd ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kuddedieren zijn wij: gehoorzamen aan regels en een "verlosser" als leider volgen. Tegen de stroom in en protesteren is (helaas) voorbehouden aan een minderheid....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hitler had in de WOII veel macht
en straalde dat ook uit.
Als je de bevelen op opdrachten van Hitler en zijn leger niet opvolgde werd er op je geschoten en kon je het niet meer navertellen.
Dan liet je het wel om niet te gehoorzamen.

Deze bordjes vertellen precies wat er moet gebeuren zonder vorm van discriminatie, want er hangen 2 bordjes.
Waarom zou je dan bij deze bordjes anders gaan doen als dat het bordje aangeeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij heeft dat allemaal te maken met macht. Tijdens de apartheid moest je wel gehoorzamen als niet-blanke. Bijv. Rosa Parks, een vrouw die tijdens de apartheid weigerde op te staan voor een blanke in de bus, en werd daarom gearresteerd. Om niet gearresteerd te worden moest je dus wel opstaan, net als dat jij nu niet steelt omdat het strafbaar is, was dat toen strafbaar.

De Tweede Wereldoorlog is wat ingewikkelder, mensen geloofden in Hitler (hij beloofde meer banen en een glorieuze toekomst). Als Rutte dat nu roept zijn we daar ook wel blij mee en stemmen we op hem. Wij geloven dat dan. Zo geloofden mensen ook Hitler. Mensen gehoorzaamden Hitler gezamenlijk omdat ze samen naar het doel streefden van meer banen en een mooie toekomst. Maar ook gehoorzaamden mensen hem uit angst, wie tegen het nationaalsocialisme was werd ook gearresteerd of "verdween" gewoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het in eerste instantie het gevolg van onze opvoeding.
We leren dat we bepaalde mensen/groepen moeten gehoorzamen (en dat is in 99% van de tijd ook in ieders belang!!) zoals: wetsdienaren, leiders van het land, je baas op je werk, de gids bij een rondleiding enz enz.

Wie dat goed heeft opgenomen komt er maar moeilijk van los, zoals het (expres rare) experiment bij Nemo bewijst
13 jaar geleden
Dat is toch niet normaal zoiets noem ik discriminatie
Het is wel zo dat mensen als een kudde schapen elkaar volgen. Mezelf kennen,zou ik zelfs provoceren en opzettelijk in de andere rij gaan staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je hier echt meer over wilt weten dan raad ik je aan naar de volgende films te gaan kijken:

The Experiment
http://www.imdb.com/title/tt0250258/
Deze gaat over het Stanford-gevangenisexperiment:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stanford-gevangenisexperiment

of

The Wave
http://www.imdb.com/title/tt0083316/
Hierin wordt nagebootst hoe iedereen achter één leider zoals Hitler te krijgen is.
http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Wave

Beide films zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens in in het algemeen geneigd om gezag en diegenen die dat vertegenwoordigen te gehoorzamen,omdat er anders de vrees bestaat dat er bij ongehoorzaamheid sancties (straffen) volgen.

ook het navolgen van charismatische leidersfiguren ---zoals Adolf Hitler in de dertiger en veertiger jaren der 20ste eeuw--- is toe te schrijven aan de neiging of behoefte van de meeste mensen om een krachtdadige persoonlijkheid te gehoorzamen.

Ten derde: de mens wil niet als éénling of als lid van een kleine minderheidsgroepering "buiten" de gevestigde maatschappij,de normen en wetten daarvan én het gezag dat die uitdraagt,komen te staan.
M.a.w.: bijna niemand wil een rebelse "paria" zijn.

De conclusie is dan ook gerechtvaardigd om te zeggen,dat de mens i.h.a. een "kuddedier" is.

Slechts een enkeling is zo moedig om,tegen de heersende opvattingen en regels van de gevestigde maatschappij of politieke orde in te gaan: dat zijn de zgn. "dissidenten" of
"revolutionairen".

Zulke mensen kunnen wél soms een grote invloed of verandering in de geschiedenis teweeg brengen.

Een goed voorbeeld hiervan was Lenin,die tegen het tsaristische regime in het laat-negentiende eeuwse Rusland inging,met als uiteindelijke resultaat: de inéénstorting van het tsarenbewind en de vestiging van een gehéél tegenovergestelde politiek-sociale orde,nl.
het Sovjetcommunistische systeem in 1917.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor velen is het gemakkelijk en veilig om te gehoorzamen.
Zij hoeven dan zelf niet na te denken en initiatief te nemen, en dat is de makkelijkste weg.
Het vereist moed en karakter om tegen de gevestigde orde in te gaan, en het is makkelijk om je mee te laten drijven met de massa.