Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je in een spiegel kijkt wordt links rechts en rechts links. Maar boven en onder blijven boven en onder. Hoe komt/zit dat?

Vraag van onze jongste dochter toen ze 4 was. Ik weet nog steeds het antwoord niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

In de spiegel ziet het zelfde als diegene die tegenover je staat en naar jou kijkt, dus eigenlijk kijk je met de ogen van de ander. Het spigelbeeld is dus heen en terug kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De speigel werkt rechtsreeks, niet kruislings.
Dat is de reden.
Ik heb het zo goed als mogelijk proberen te visualiseren in het plaatje.
Gemaakt met MS Paint en daarna in het kaderje een 'horizontal flip')

Wanneer je het speigelbeeld vervolgens naast je zou zetten krijg je dus de links rechts omwisseling, maar geen boven onder verwisseling.
(tenzij je de spiegel anders roteert).

Ik weet niet zo goed hoe ik het helderder kan maken.
Iemand ideeen?

Toegevoegd op 21-05-2009 16:05:00
Zie ook mijn opgegeven bron.
Mss is dat beter?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer mensen zouden hun stellingen moeten onderbouwen met MS-paint afbeeldingen. +1!
Omdat bij mensen onder en boven en voor en achter absolute begrippen zijn en links en rechts daarvan zijn afgeleid, wordt dit ervaren als een verwisseling van links en rechts, en dus niet onder en boven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Links wordt niet rechts, en rechts wordt niet links.
De spiegel weerkaatst elk puntje precies waar het oorspronkelijk is. Dat lijkt voor jou spiegelbeeld.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Boven en onder zijn absolute begrippen (= voor iedereen hetzelfde), links en rechts relatief (=afhankelijk per persoon en waar hij/zij staat).
Experiment: hou je de dochter eens 90-graden voor de spiegel, dus dat haar rechterarm boven zit en links onder: draaien ze nu wel of niet om in de spiegel?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding