barst een vulkaan uit door de opgebouwde druk?

als een vulkaan uitbarst door de opgebouwde druk. is het dan mogelijk om gaten in de vulkaan te maken om die gassen vrij te laten. waardoor je geen explosie krijgt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt gelijk over de druk. Er zijn veel soorten vulkanen, maar als je te maken hebt met een stratovulkaan kopt je verhaal.

Het kan zijn dat in een stratovulkaan een brok oude lava(lavagesteente) de kurk op de vulkaan vormt. Bewijze van spreken dan he. Ik vergelijk het even met een champagnefles. Als je die schud(met een losse kurk erop) zal die kurk ooit een keer door de hoge druk in de fles eraf schieten. Dit duurt heel lang en je hebt er een zeer hoge druk voor nodig.
Hetzelfde gebeurd ook in een 'verstopte' vulkaan. Daar word ook heel erg veel druk opgebouwd tot het stopje het niet meer houd. Dan zegt de vulkaar boem.
Dit soort explosieve uitbarstingen zijn de gevaarlijkste vulkaanuitbarstingen. Omdat de druk zich opbouwt, zijn er van tervoren wel aardbevingen. Maar het kan rustig 2maanden duren voordat de druk hoog genoeg is om de vulkaan uit te laten barsten!

Theoretisch zou het natuurlijk zo zijn dat als je de druk weg weet te krijgen dat er geen explosieve vulkaanuitbarsting komt. Alleen dit is moeilijk omdat de vulkaanwanden honderden meters dik kunnen zijn. En bovendien als je een gat maakt, stroomt er lava in en is je gat weer verstopt.

(Ik denk trouwens dat deze vraag eigenlijk thuishoort in de aardrijkskunde categorie!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij een vulkaan die regelmatig uitbarst is die druk altijd aanwezig, dus als je gaten gaat maken om die druk vrij te laten creeer je dus zelf meteen een minivulkaan, lijkt me geen pretje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie vast wel. Je moet dan wel apparatuur en beschermende kleding hebben die deze hitte aan kunnen en dit is volgens mij nog niet uitgevonden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een vulkaan praat je over natuurgeweld. De druk welke in de aardkorst wordt opgebouwd is niet in vergelijking met ons normaal gebruikelijke waarden. Tevens praten we veelal over vloeibaar gesteente ......
Dit geen zaak om met een pikhouweeltje aan de gang te gaan. Wil je dit met kunstmatige gaten oplossen, zal je behoorlijke explosieven moeten gebruiken en dan nog zal het resultaat totaal onbeheersbaar zijn.