Hoeveel koud water moet je bij een liter kokend water doen om een temperatuur van 60 gradenC te krijgen?

Dit schijnt de ideale temperatuur voor groene thee te zijn maar hoe bereik je dat, zonder thermometer (dat is de wezenlijke vraag dus eigenlijk).

Toegevoegd na 1 dag:
Tussenstandconclusie: dus als ik dan eigenlijk een pot thee van maar 1 liter wil zetten, dan zou ik zo'n 0.55 lt water aan de kook moeten brengen, daar 0.44 uit de kraan bij doen, op de blaadjes schenken en dan heb ik de ideale pot groene thee. (itsme klopt dat natuurkundig ook?) En sowieso bedankt voor de antwoorden, was er al een tijdje benieuwd naar maar kwam er niet echt uit.

Toegevoegd na 2 dagen:
Bedankt voor de antwoorden en zelfs de follow-up info!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zou je ook eerst moeten weten hoeveel graden het koude water is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zojuist zag ik een zelfde soort vraag van Widar een week geleden, daar stond ook allerlei nuttigs tussen: http://www.goeievraag.nl/vraag/simpel-water-verwarmen-ongeveer-85.85799

Het beste antwoord

bij 1 liter kokend water doe je 0,7 liter koud water (van 5ºC) en dan heb je 60ºC

Toegevoegd na 50 minuten:
n.a.v. de opmerking van SuzyQ: even nagekeken wat de temperatuur van leidingwater is, dat is ongeveer 10ºC. Dat betekent dat je ongeveer 0,8 liter moet toevoegen om aan de 60ºC te komen.
bron: http://www.vitens.nl/overwater/vanbodem/Pages/Waarkomtdrinkwatervandaan.aspx

Toegevoegd na 2 dagen:
Helemaal precies hoeft het niet, je bent aan het theezetten en niet in een laboratorium bezig met het veiligstellen van een proces.
De tijd doet ook wonderen: het water koelt af. Dus gebruik een theelichtje (moet je gaan berekenen hoeveel warmte daarvan in je theepot komt) of een theemuts (dan hou je nog het beste je temperatuur vast). En experimenteer een beetje, want zoals Bastanovum terecht opmerkt: je hebt ook nog een theepot die warm of koud begint, en je hebt een waterkoker die heet begint, en het ligt er maar helemaal aan welke volgorde je hanteert voor het theezetten en wanneer je het koude water waar in doet.
Als je 0,55 liter water kookt, daar dan 0,45 koud bijgooit, heb je een liter van ongeveer 60 graden, misschien iets meer of iets minder afhankelijk van de massa van de waterkoker. En dan heb je gewoon lekkere thee als je dit op de juiste blaadjes schenkt en even geduld hebt.
itsme
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

60 graden is als je net wel of net niet je hand erin kunt houden. Dus dat het wel heel heet aanvoelt, maar net niet brandt.

Ik schat dat je zo'n kwart liter koud water bij kokend water moet doen om die temperatuur te bereiken.

Toegevoegd na 40 seconden:
Je kunt ook je boiler een tijdje op 60 graden zetten, dan voel je ongeveer hoe warm dat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het koude water BIJ het hete water in een waterkoker zou gooien , moet ook de warmtecapaciteit van de waterkoker/ theepot meegenomen worden.
Uitgaande van gemiddelde omstandigheden is dan een 1: 1 verdunning met leidingwater goed.
Voeg je het hete water in een koude kan toe dan moet je ook de verhouding veranderen, dan kom je op ongeveer 0-6-0.7 liter koud water per liter kokend water uit.
De temperatuur van de kan zelf in de begintoestand en de warmtecapaciteit van de kan speelt dus een flinke rol!

Toegevoegd na 1 dag:
Je tussenstandconclusie klopt niet helemaal, omdat ook de pot op temperatuur moet komen.
Is het een metalen pot dan heb je wat minder kokend water nodig dan wanneer het een stenen pot is.
De thermoskan zal ongeveer vergelijkbaar zijn met de metalen theepot.
De simpele methode is tarreren met een thermometer, eerst heet water er in en daarna bij benadering de juiste hoeveelheid koud water, mengen , temperatuur meten en met warm of koud water bijstellen.
Daarna de blaadjes thee er in.
Elektronische thermometers zijn niet kostbaar (CONRAD)
maar reuze handig.
Meten is weten.
Thee zetten is redelijk exact werk, is het water te warm, dan verdampen bepaalde etherische olien, is het water te koud, dan wordt de thee niet voldoende ontsloten en komen sommige stoffen uit de thee niet in oplossing.
Smakelijk bakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens de VEWIN = waterleiding voorschrift en er van uitgaand dat leidingwater uit de kraan 5 gr C is heb je 3 liter kokend water(100 gr C) en 2 liter kraan water nodig om een temp van 60 gr C te bereiken, zonder thermometer.
Je hebt dan wel 5 liter water van 60 gr. Doe je 1 liter kokend water bij 1 liter kraan water bereik je een temp van 53 gr C
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5 liter is wel heel veel groene thee :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja haha dat wilde ik ook net zeggen. meteen alles in thermoskannen doen dus! Maar ja, die zijn van zichzelf ook niet gelijk 60 graden..