Het geeft verkoeling doordat de snelheid van de lucht die langs je stroomt hoger is. Het zweet op je huid verdampt dan sneller, zodat je meer afkoelt.`In feite doet een ventilator niets anders dan lucht "rondpompen" zonder iets aan de temperatuur te veranderen. Als je in een auto 100km/u rijdt en je steekt je hand uit 't raampje lijkt het ook veel kouder. Dat is echter zuiver de gevoelstemperatuur. Als het 's winters vriest lijkt het bij harde wind ook veel kouder dan bij windstilte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

het wordt ook niet echt kouder maar idd de verplaatsing van lucht is net of het koeler is omdat de wind van ventilator langs je heen waait
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Annswers;

Klopt. Maar omdat de lucht in een ruimte vrijwel nooit een homogene temperatuur heeft kan circulatie een licht verkoelend effect hebben. Net zoals het met een beetje wind buiten ook altijd iets minder warm aanvoelt bij dezelfde temperatuur. Dat verklaart het verschil tussen gemeten temperatuur en gevoelstemperatuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Ansswers, het is alleen maar een gevoelskwestie. Dus..., als het voor je gevoel koeler is, heb je er toch voordeel van!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ventilator geeft inderdaad geen koude lucht, maar verplaatst de lucht alleen maar. De kou die je voelt ontstaat doordat de verplaatste lucht langs je huid stroomt waardoor je zweet sneller verdampt. Je koelt dus sneller af dan in stilstaande lucht.

Theoretisch is het zelfs zo dat een ventilator geen 100 % rendement heeft, met als resultaat dat een gedeelte van het motorvermogen omgezet wordt in warmte. Deze warmte wordt overgedragen aan de verplaatste lucht. Een ventilator in een gesloten ruimte zal dus de temperatuur in die ruimte doen stijgen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ventilator verplaatst inderdaad lucht. Maar de lucht die vlak langs je huid zit, is opgewarmd door de warmte van je lichaam, de nieuwe lucht die naar je toe komt stromen door de ventilator is dus wat koeler dan de lucht die tegen je aanzit, en daardoor voelt die kouder.
Dus ook in een gesloten ruimte voelt het kouder als de ventilator echt op jou gericht is en dicht genoeg bij staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je er een natte theedoek overheen hangt, blaast de lucht door de theedoek en koelt zo af.
Vast zetten met bijv. knijpers.
regelmatig even nat maken.
Dit werkt echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook dit is een suggestieve afkoeling,de warmte die nodig is voor de verdamping word weliswaar ontrokken aan de omgevingslucht maar door de rv te verhogen verdampt er minder zweet en warm je weer sneller op .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja een koude douche of zwemband helpt dan ook niet want daarna is het verschil in temperatuur extra hoog. Bovendien heb ik zo jaren mijn caravan koel gehouden dus het helpt echt wel.
Een ventilator houd ons eigenlijk een beetje voor de gek ! Door de versnelde luchtverplaatsing voelt het als een koel briesje .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de lucht worst sneller verplaatst dus lijkt het kouder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat de ventilator doet is de met vocht (zweet) verzadigde lucht verversen, waardoor we steeds weer wat drogere lucht om ons heen krijgen en dus KUNNEN blijven zweten.
DAAR zit de werkelijke winst en daardoor koelen we ook werkelijk beter af.
De ventilator houdt ons dus NIET voor de gek, weliswaar wordt de lucht door een ventilator niet kouder (eerder een heel klein beetje warmer) maar hij zorgt er voor dat wij onze warmte door transpiratie kunnen blijven afvoeren en DAT ervaren wij als verkoeling, wat ook z is.
Dus NIKS bedrog.
Met een airco kun je ook vaak ontvochtigen. Dat werkt in een kamer ook prima; door de drogere lucht icm. met de veroorzaakte luchtwerveling kunnen we gerust in een kamer zitten van +30 graden en -omdat we door de gedroogde lucht goed ons zweet kunnen verdampen- het toch aangenaam vinden.
Daarom ook is de vaak droge warmte in veel vakantielanden lang niet zo drukkende als de vochtige warmte in Nederland.
Het is dan EN warm en je kunt je transpiratie niet kwijt, wat dan als straaltjes van je af loopt.
De ventilator zorgt dan voor het verschil tussen vochtige lucht en vocht-verzadigde lucht en dat merk je duidelijk.
Mensen hebben vaak niet in de gaten hoe buitengewoon effectief het verdampen van zweet is.
Als we dat proces op gang weten te houden hebben we het niet snel te warm. De ventilator is een van de eenvoudigste manieren om dat te ondersteunen.