Weeg je op een weegschaal meer met zuignappen?

Stel je staat op een weegschaal met dusdanige schoenen schoenen dat deze een vacuum creeeren tussen je voeten en de weegschaal. Weeg je daardoor ook meer? Ook al zal het misschien weinig zijn of maakt dat niet uit. Natuurlijk blijft het (extra) gewicht van de schoenen zelf buiten beschouwing.

erotisi
een jaar geleden
1.4K
Utrecht
een jaar geleden
Met welke redenatie zouden de zuignappen meer massa op de weegschaal kunnen veroorzaken?
liveisgreat
een jaar geleden
Jouw eigen gewicht verhoogt niet, van waar die redenering?

Antwoorden (3)

Jouw massa verandert niet door ander schoeisel. Dus als je het gewichtsverschil van het schoeisel buiten beschouwing laat, is er geen verschil.
jc54
een jaar geleden
Dit roept om een goede analyse. Want het is wat verwarrend.

Situatie 1, je staat op een weegschaal. Niets geks hier, laten we zeggen dat je 80 kg weegt inclusief alles (schoenen, kleding, interessante ideeën, alles).

Situatie 2, je plakt zuignappen onder je schoenen die je aan en uit kan zetten. Belangrijk is dat de zuignappen uit staan. De weegschaal geeft nu 81 kg aan, want kennelijk waren die zuignappen best zwaar. So be it.

Situatie 3. Je zet de zuignappen aan.
Maar wat weegt de weegschaal. Die weegt alles wat er bovenop staat, inclusief de lucht. Dus als je de zuignappen aan zet, en die zuigen vacuum (oftewel, lucht wordt weggehaald), zal de weegschaal een fractie lager gewicht geven (ik heb het niet uitgerekend, maar zal wrs een paar ng tot een paar ug zijn. Die weegschaal ziet dat helemaal niet, maar dit ging om het idee.
Dus in situatie 3 geeft de weegschaal net iets minder weer dan in Situatie 2.

Dus strikt genomen zou de weegschaal haal net wat minder moeten aangeven. Gou hierbij wel je adem in want met dit soort kleine hoeveelheden is dat beetje lucht voldoende om je meting te beïnvloeden.
Kijk ook uit met een electronische weegschaal. Voor je weet, gaat dat ding uit en als je de weegschaal weer aanzet, tareert dat ding automatisch (nulbepaling).
Thecis
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Maar is de lucht onder je voeten niet juist weg waardoor de opwaartse kracht ook gelijk wegvalt en eigenlijk zwaarder wordt?
Thecis
een jaar geleden
Nee (ik moet minimaal 10 tekens gebruiken)
erotisi
een jaar geleden
voor mij had je wel meer dan 10 tekens mogen gebruiken. Want waarom zou het wegvallen van opwaartse druk geen invloed hebben op het gewicht?
Zuignappen werken doordat ze vervormen: de luchtkamers worden groter gemaakt, terwijl de hoeveelheid lucht erin gelijk blijft.
In deze situatie geeft Archimedes het antwoord (immers wij "drijven' ook een beetje in de atmosfeer. Andes zou een heliumballon niet kunnen vliegen)
De opwaartse kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste stof. In dit geval wordt er een heel klein beetje lucht verplaatst door het groter worden van de luchtkamers.
Je zult dus een heel klein beetje gaan drijven in de atmosfeer. De theoretisch heel gevoelige weegschaal zal dat meten en merken dat je wat lichter bent geworden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
erotisi
een jaar geleden
Ik volg je beredenering niet zo goed. Kun je nog eens uitleggen waardoor je door zuignappen gaat drijvenin de atmosfeer?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Helium heeft een lager soortelijk gewicht dan lucht. Een heliumballon vliegt daarom (even los van het gewicht van de ballon zelf) doordat de inhoud lichter is dan het gewicht van de verplaatste lucht. Op datzelfde principe drijft een boot in het water. De zuignappen hebben een bepaalde grootte en bevatten in rust evenveel lucht als de omgeving. Nu ga je de zuignappen activeren. Dat doe je door de luchtkamers te vergroten, zonder dat er meer lucht bij komt. Dezelfde hoeveelheid en dus dezelfde hoeveelheid gewicht lucht moet nu een grotere ruimte vullen. Daardoor daalt het gewicht per cm2. Daarmee krijgt het te opzichte van de omringende lucht een (heel klein) beetje drijfvermogen. Net als de helium in de ballon. Bij lange na niet genoeg om weg te vliegen, uiteraard. Maar het effect is theoretisch wel aanwezig.
erotisi
een jaar geleden
Wat bedoel je met luchtkamers vergroten? Waar zitten die luchtkamers en waardoor worden die vergroot?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Luchtkamers = de zuignap
Een zuignap is een holle ruimte die je groter maakt om te zuigen
LeonardN
een jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord van het type zuignap wat je hier bespreekt.
Een zuignap is een bolvorm, waarvan je de lucht die erin zit kan wegzuigen.*
Zuig je de lucht weg, zorgt dat voor een vacuum en dus voor zuigkracht. Zuignappen waarvan je de bolvorm kan laten vergroten heb ik nog nooit gehoord. Lijkt me dat je ook niet voldoende vacuum trekt. *Of in een simpelere vorm waarvan je de bolvorm leegperst. De bolvorm wil weer terug naar de oude staat, maar kan geen lucht aanzuigen.
https://www.youtube.com/watch?v=SQLbRYbKPzA Vorm blijft gelijk, lucht wordt weggeperst:
https://www.youtube.com/watch?v=-VrwnLT_tE4
Thecis
een jaar geleden
@oze
In feite creëer je een onderdruk door de luchtkamer te vergroten terwijl er geen lucht bij komt. Is dat hoe die grote zuignappen voor bijvoorbeeld glasplaten werken? Zou verklaren waarom je ze weer zo gemakkelijk los maakt naderhand (met zo'n hendeltje).
Ik zat meer aan zuignappen te denken die lucht weg drukken. Dan wordt je lichter.
Als je zuignappen hebt die werken obv gecreëerde onderdruk, zou de weegschaal hetzelfde gewicht moeten aanwijzen toch? En gaat niets weg, het gaat alleen vaster zitten. Of mis ik iets? @LeonardN
Je hoeft maar een kleine onderdruk te hebben om iets vast te houden. "Vacuum is erg sterk"
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Je drukt de zuignap leeg en laat hem los... Dan wordt je ruimte op het moment dat je hem los laat toch groter? Daardoor creëer je een onderdruk. Dus minder lucht per kubieke cm. Precies zoals ik beschrijf. Toch?
LeonardN
een jaar geleden
Je beschrijft in je antwoord heel wat anders dan je nu beschrijft in mijn ogen. "Je drukt de zuignap leeg en laat hem los"
Dat zeg je nergens in je antwoord. Je begint gewoonweg met:
"Zuignappen werken doordat ze vervormen: de luchtkamers WORDEN groter gemaakt," Alsof er een ontzettend lastig concept is waarbij de luchtkamer meer volume in gaat nemen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik beschrijf dat ze geactiveerd worden. Het maakt voor het principe niet uit of dat door het leeg drukken is gebeurd, of door, zoals bij een mechanische zuignap, met een handeltje. https://www.google.com/search?q=mechanische+zuignap&oq=mechanische+zuignap&aqs=chrome..69i57.10284j0j4&client=ms-android-motorola-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8 Het gaat er om dat het volume toeneemt, maar niet het gewicht, op het moment dat je de nap laat zuigen.
LeonardN
een jaar geleden
Je beschrijft het zodanig dat 2-3 mensen je volgens mij verkeerd begrijpen. Ik blijf het een vreemde uitleg vinden om eerst te beweren dat iets groter wordt gemaakt (in plaats dat je zegt dat het probeert hetzelfde volume aan te nemen als eerst). Een zuignap zoals jij beschrijft heeft een volume van 100 in zijn "natuurlijke" staat. Je knijpt de lucht eruit en vermindert het volume naar 20.
Na het knijpen wil de luchtkamer weer naar zijn oude vorm en weer een volume van 100 innemen. Als je echter zegt:
"zuignappen werken doordat ze vervormen: de luchtkamers worden groter gemaakt," Dan lees ik dat er een zuignap van 100 is in zijn natuurlijke staat en dat deze naar 200 gaat. Ook je verdere reactie is krom:
"Een zuignap is een holle ruimte die je groter maakt om te zuigen"
Nee het heeft een grote. Wordt kleiner en wil weer zo groot worden.
Of het blijft constant gelijk en je zuigt alleen de lucht eruit. Er wordt niks groter dan het in de beginstand was.
Thecis
een jaar geleden
@oze
De klassieke zuignap druk je leeg ja. Deze druk je kleiner en na loslaten wordt deze weer iets groter, maar gaat niet terug naar de oorspronkelijke grote. Een andere manier is om je ruimte te vergroten. Dan verklein je het niet eerst.
In beide gevallen creëer je inderdaad een onderdruk. Ik snap het punt dat LeonardN (op zijn geheel eigen wijze uiteraad) maakt. Uiteindelijk komt het inderdaad op hetzelfde neer (het maken van een onderdruk), maar de manier er naar toe verschilt.
Het verschil zal m.i. uitmaken in wat de weegschaal meet (heel klein verschil). Maar al met al ben ik het eens met de eindconclusie, je zal iets lichter zijn als de zuignappen vast zitten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik begrijp de verwarring.... Ik heb de mechanische zuignap in gedachten gehad en ben, als we het over de gewone zuignap hebben, ook uitgegaan van het moment dat een leeggedrukte zuignap werd losgelaten.
Mijn antwoord speelt zich dan ook af op het moment dat de nap gaat zuigen. Als je het zo leest, dan wordt mijn antwoord hopelijk wel duidelijk.
Thecis
een jaar geleden
Yup, snap het. Thanks!