Je gewicht op een weegschaal wordt, in tegenstelling tot wat je denkt, juist ietsjes minder doordat wij in een vloeistof zitten (namelijk lucht), waarin wij enigszins "drijven", net zoals een luchtballon of een vis in het water. Als je de lucht om je heen zou wegpompen... dan zou je weegschaal een zwaarder gewicht aangeven!
erotisi
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Sterker nog, alle vloeistof van ons lichaam zal een gas worden dus we worden veel lichter. :/
Thecis
een jaar geleden
Lucht is niet een vloeistof.
Bovendien, als je de lucht zou wegpompen, weeg je de km's lucht boven je niet meer mee. dat is ca 1.3 kg per m2. Dus als je de lucht zou weg pompen, geeft de weegschaal een lager gewicht, niet hoger.
Er is een verschil tussen massa en gewicht. Gemakkelijk gezegd is je massa overal waar je ook bent hetzelfde (komt overeen met de hoeveelheid plek die je inneemt). Gewicht is afhankelijk van je massa en de hoeveelheid zwaartekracht die op je werkt.

De zwaartekracht op aarde is ongeveer 6x de zwaartekracht op de maan. Dus op de maan weeg je 6x minder. Dus dat wil inderdaad zeggen dat je 6x minder weegt op de maan dan op aarde. Dus je gewicht is inderdaad lager.

De tweede vraag is of je wat uit zet. En dat is een lastige. Heel praktisch gezien, nee, je zet niet uit want je draagt een ruimtepak op de maan. In dat pak heerst dezelfde druk als op aarde dus je zet niet uit.

Maar stel dat je zonder pak op de maan zou kunnen lopen (strikt genomen kan dat ook, maar binnen zeer korte tijd gaat het dan erg slecht met je).
Zonder pak loop je in feite in een vacuum. Nu heb ik deze vraag ooit gesteld aan een docent (knalt een mens in een vacuum uit elkaar) en hij gaf aan dat het onwaarschijnlijk was omdat de huid best heel sterk is (ondanks dat het aannemelijk is dat er best veel vocht in je lichaam gaat koken). Hij zei nagenoeg letterlijk "dit soort experimenten zijn voor zover ik weet niet gedaan dus ik kan je geen antwoord met zekerheid geven (het vervolg antwoord over dit stuk kan ik hier denk ik niet geven. Er is een periode geweest in de recente geschiedenis waarbij men wellicht wél deze experimenten gedaan heeft).

Bottomline is dat het aannemelijk is dat een mens niet uit elkaar spat omdat de huid sterk genoeg is om het vacuum te weerstaan (en de kracht van binnenuit, onder andere door gasvorming, zeker aan de oppervlakte, te counteren). Het is wel zeer aannemelijk dat een mens wel wat zal opzwellen als een mens in het vacuum komt.

Kleine voetnoot. De maan heeft een zeer, zeer geringe atmosfeer. Maar deze is zó dun, dat voor alle praktische doeleinden het beschouwd kan worden als een vacuum.
Thecis
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Wellicht interessant:
https://www.livescience.com/human-body-no-spacesuit