Kan je op de maan een balk balanceren op een haartje?

Op de maan is geen atmosfeer dus ook geen luchtweerstand toch? Zou dit dan mogelijk kunnen zijn?

1.2K
TurfGraver
een jaar geleden
Er is wel zwaartekracht.
Mikaapje
een jaar geleden
klopt maar geen luchtweerstand, een veer valt even snel als een hamer bijvoorbeeld.
TurfGraver
een jaar geleden
Juist. Maar wat heeft een balk balanceren op een haartje met luchtledig te maken?
teusvh
een jaar geleden
Of iets in balans is of niet heeft niets te maken met atmosfeer. Dus als het je op aarde lukt, dan kan het ook op de maan. Als het je op aarde niet lukt zal het ook op de maan niet slagen.
In principe (in theorie) moet het kunnen, maar er zijn altijd minieme trillingen die de boel uit balans brengen.

Het beste antwoord

Balanceren is dat iets in evenwicht is. Daarvoor heb je nodig (over het algemeen) dat 2 (of meer) dingen op elkaar staan. Zodanig dat het niet van elkaar af valt.

Je geeft het voorbeeld van een balk op een haar. Ik verander dit voorbeeld naar een balk en een naald. De reden daarvoor is dat de naald iets sterker is (want metaal) en het is recht. Dit maakt het voorbeeld iets gemakkelijker.

Als je de naald rechtop zet, kan je hier van alles opzetten. Als je de balk er op plaatst, moet je zorgen dat de naald precies onder het massamiddelpunt van de balk staat. En dan ook wel echt héél precies. Doe je dit, dan zal de balk balanceren op de naald.
Je moet alleen het massamiddelpunt van de balk vinden en de naald daar precies onder zetten (die naald moet dan ook precies rechtop eronder staan. Dus het massamiddelpunt van de balk moet precies boven het massamiddelpunt van de naald staan).

In dit verhaal kom je niets tegen van luchtweerstand of wat dan ook. En voor balanceren is luchtweerstand ook niet belangrijk. Dus of je dit nu op aarde of op de maan doet, dat maakt niets uit.

Er zijn wel een aantal redenen waarom dit truukje (het balanceren) op de maan gemakkelijker zou gaan (als je niet gebonden was aan het feit dat je een ruimtepak aan hebt).
- er is inderdaad geen atmosfeer. Dus er is ook geen wind. Met zo'n waanzinnig fijne balans is wind (of luchtverplaatsing, hoe licht dan ook) een gigantische stoorfactor.
- De zwaartekracht is ongeveer 6x lager op de maan dan op aarde. Om de balans te vinden is daardoor gemakkelijker omdat het allemaal langzamer "om valt".
- Er zijn minder bevingen in de grond. Weer die waanzinnig fijne balans.

Met een haar is het verhaal hetzelfde in basis. Maar een haar is niet stevig genoeg om een balk te dragen en een haar loopt eigenlijk altijd gebogen. Maar nog steeds geldt dat als je het massamiddelpunt van de balk exact boven het massamiddelpunt van de haar plaatst (en de haar houdt het) dat je dan die balk op de haar zou kunnen balanceren.
Thecis
een jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De balk zou wel zwaarder kunnen zijn vanwege doorbuigen haar. Ook door afwezigheid van lucht beweging zal de eenmaal gevonden balans langer houden. Het zal dus op de maan wel makkelijker gaan dal op aarde maar de punt van een haar is welheel smal maar niet onmogelijk
erotisi
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Zal wel een licht balkje moeten zijn om deze op een haar te balanceren. 8-|
TurfGraver
een jaar geleden
Gewicht van balk veranderd niet.
Luchtledig heeft niets met balans te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@TurfGraver
Het gewicht veranderd juist wél op de maan (Je bedoeld waarschijnlijk de massa van de balk. Die verandert inderdaad niet) Overigens heb je volkomen gelijk dat luchtweerstand geen invloed heeft op balans.
teusvh
een jaar geleden
Begrijp ik dat je de haar rechtop had willen zetten?
TurfGraver
een jaar geleden
@Oze, ik reageerde op:
"De balk zou wel zwaarder kunnen zijn vanwege doorbuigen haar."
Hoeveel iets doorbuigt (waar dan ook), het gewicht veranderd daardoor niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@TurfGraver
Ah.. het kwartje valt :-)
Het DOORBUIGEN veranderd inderdaad het gewicht niet !