Omdat iets met een hoge dichtheid niet automatisch betekend dat het alle golflengtes absorbeert.

Wij zien dingen omdat het bepaalde kleuren absorbeert en andere kleuren weerkaatst. De kleuren die weerkaatst worden, zijn de kleuren die wij waarnemen. Groene planten bijvoorbeeld absorberen veel blauw, rood en geel licht maar bijna geen groen. Die kleur wordt weerkaatst en die zien wij.

Bij diamant worden kennelijk niet alle kleuren geabsorbeerd. Dit is een materiaal eigenschap. Koolstof in grafietvorm absorbeert bijna alle golflengtes wat dit is zwart. Diamant heeft andere eigenschappen en 1 daarvan is dat (nagenoeg) alle kleuren weerkaatst worden.
Thecis
een jaar geleden
TurfGraver
een jaar geleden
Diamant is transparent.
Overigens zijn ze er ook in zwart (veel insluitsels).
Thecis
een jaar geleden
@turfgraver
Goed punt. Daar heb je gelijk in.
Transparantie houdt in dat het merendeel inderdaad niet weerkaatst wordt, maar doorgelaten wordt. Er wordt ook een deel weerkaatst, anders zou het voor ons onzichtbaar zijn.
Eventuele kleuren worden veroorzaakt door onzuiverheden (impurities). Het antwoord is daar zeker onjuist in. Ik zal het aanpassen/toevoegen.