Waarom verloopt het magnetisch veld via lijnen?

Is het veld in zo'n lijn ook plaatselijk sterker dan vlak ernaast?
Zijn er nog meer velden die een lijnenstructuur volgen ?

Picture for question
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
1.3K
Thecis
een jaar geleden
Nee, het veld verloopt strikt genomen niet via lijnen. Op deze manier maken we het alleen inzichtelijk.
Antoni
een jaar geleden
@Thecis, dat lijkt mij ook: het is een model van de werkelijkheid.
erotisi
een jaar geleden
Lijnen bieden de mogelijkheid tot het aangeven van een richting
Thecis
een jaar geleden
@Erotisi,
dat klopt, het geheel van het veld (en het is voornamelijk de richting) wordt hiermee inzichtelijk gemaakt. @Oze
De sterkte is op de lijnen niet sterker dan er vlak naast. Het is inderdaad een model. 2 bekende andere velden die een "lijnstructuur" volgen:
- elektrische velden
- gravitatievelden (deze lopen alleen niet van een + naar - pool maar is vergelijkbaar met een monopool).
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Ik heb een foto toegevoegd waarin ijzervijlsel heel mooi de veldlijnen volgt. Dit gedrag suggereert voor mij dat de veldlijnen meer zijn dan alleen een rekenmethode. Waar zit mijn redenatie dan fout?
LeonardN
een jaar geleden
En wat zit er dan tussen die lijnen? Bestaat daar de kracht niet? Je zou het kunnen zien als een oneindige verzameling lijnen, dus geen lijnen, maar een driedimensionale ruimte die volledig zo door die kracht is bezet.
Net als een kubus een oneindige reeks vlakken, lijnen of punten is, maar in werkelijkheid gewoon een verzameling moleculen is.
Als je die kubus in het zand duwt zie je een vlak.
Als je de kubus op een a4'tje legt en omtrekt met een pen zie je 4 lijnen (strepen).
Maar bestaat een kubus dan uit een oneindige reeks vlakken? Of is dat enkel een methode om een kubus te begrijpen?
crispy
een jaar geleden
Het magnetisch veld loopt in de richting die zichtbaar gemaakt kan worden met ijzervijlsel. Alleen is de tekening van dit ijzervijlsel niet een exact vloeiende lijn. Het wijkt van de lijn af.
Dat komt omdat het ijzervijlsel zich richt volgens het magnetisch veld maar tegelijkertijd beïnvloed wordt door ander ijzervijlsel. Er ontstaat een patroon dat lijkt op lijnen, maar eigenlijk zijn dit geleiders geworden die aan elkaar klonteren en daarom op lijnen lijken.
Zou je het papier met vijlsel optillen en een beetje schudden, en daarna weer terugleggen, dan ontstaat een zelfde patroon maar de ijzervijlsel-lijnen liggen dan niet 100% op dezelfde plaats.

Antwoorden (1)

Het magnetisch veld is een continu iets. De lijnen die we er aan geven, geeft een inzicht van de richting, geeft aan hoe deeltjes zich gaan gedragen en de richting helpt ons om te weten hoe krachten zich in dat veld (of door het veld) uiten en we gebruiken de veldlijnen ook om sterkte aan te geven (hoe meer lijnen, hoe sterker het veld). Een voorbeeld waarbij we krachten "koppelen" aan een veld is bijvoorbeeld de lorentzkracht bij elektrische velden.

Omdat wij mensen erg slecht zijn in het werken met onzichtbare dingen, maken we dit zichtbaar door lijnen te tekenen. Die lijnen zijn vrij arbitrair. Het plaatje wat je weergeeft (met ijzervijlsel) zijn ook arbitraire lijnen. Die zijn namelijk elke keer net anders. De reden dat de lijnen gevormd worden zoals je ze ziet, is door factoren als de initiële verdeling, weerstand van het papier, gewicht van het ijzervijlsel, enz. Het veld is dus niet sterker op die punten (zoals je bijvoorbeeld bij geluidsgolven ziet met interferende buiken en golven).
Hou er ook rekening mee dat je met ijzervijlsel een 2D weergave maakt van iets dat zich 3D uit. Het veld gaat om de gehele magneet heen. Om dit wat meer inzichtelijk te maken (dat het een continuveld is en 3D) kan je denken aan het aardmagnetisch veld. Als je een kompas hebt, wijst dat naar het noorden. Ook als je een stap opzij doet (of 100 stappen) of 200 meter een berg op loopt. Het veld zit overal. Hoe verder weg je komt, hoe zwakker het veld (wat we dan weer inzichtelijk maken door minder veldlijnen te tekenen).

Dus het magnetisch veld is er en als hulpmiddel om het voor ons inzichtelijk te maken gebruiken we veldlijnen.
Om het experimenteel inzichtelijk te maken (eigenlijk bewijs van het magnetisch veld) kan je ijzervijlsel gebruiken. Dat is ook voor een leek heel goed zichtbaar. Een ijzersterk voorbeeld ;-)
Thecis
een jaar geleden