waardoor gaat de zon niet evenveel minuten op en onder tov op plaatsen van gelijke breedtegraad?

Op 29 maart 2022 zijn de volgende gegevens volgens buienradar van de volgende plaatsen die alle ongeveer op 5 graden oostelijk lengtegraad:
De Bilt: zon onder om 7:22 zon onder 20:07 (daglengte 12 uur en 45 min.)
Marseille: zon onder om 7:26 onder 20:00 (daglengte 12 uur en 34 min.)
Bejaia: zon onder om 7:30 onder 19:59 (daglengte 12 uur en 29 min). (Tijd aangepast aan zomertijd)

De vraag is nu waardoor de verschillen in daglengtes niet evenveel voor rekening komen in de ochtend (zonsopgang) als in de avond (zonsondergang)?
In de vraag moet voor breedtegraad lengtegraad worden gelezen.

erotisi
2 jaar geleden
2K
tinus1969
2 jaar geleden
De verschillen in lengtegraad zijn blijkbaar precies groot genoeg voor dit effect. Marseille ligt op 5'22, De Bilt op 5'12.
TurfGraver
2 jaar geleden
Omdat de aarde gekanteld en rond is.
Thecis
2 jaar geleden
waarom heb je in de zomer boven de poolcirkel midzomerdagen (zonder nacht) en op dezelfde breedtegraad rond Italie dit niet. Is hetzelfde effect.
LeonardN
2 jaar geleden
@tinus1969
Excuus, ik denk dat ik de vraag nu beter begrijp. @erotisi
Je kan niet een probleem denken te zien in minuten op een dag (vrij exact) als je met waardes komt als: "ongeveer op 5 graden oostelijk lengtegraad". @Thecis. Ik zal het probleem wat erotisi (denk ik) ziet (hopelijk) beter proberen te verwoorden).
1. Twee steden die exact op dezelfde lengtegraad liggen (oost-west) , maar waarvan degene op zuidelijker breedtegraad. Zal de zuidelijkere op dit moment minder daglengte kennen.
2. Echter verwacht je als de lengtegraad gebaseerd is op de as (hun oorsprong daar vinden) dat het verschil in zonsopgang even groot is als in zonsondergang.
3. Dus laten we stad A nemen (noordelijk gelegen op lengtegraad 5.000000 zonsopgang 7:00 zonsondergang 20:00 = daglengte 13 uur). Stad B (zuidelijker gelegen op lengtegraad 5.000000 zonsopgang 7:10 DAN zou je(erotisi iig) dus verwachten dat zonsondergang 20:10 is.
4. Ik zal even kijken of dit nu komt door inexacte lengtegraad of echt zo.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Dank voor het tijd over hebben. Gezien de steden gaat het over noord-zuid. En dat effect beschrijf ik zeer summier
LeonardN
2 jaar geleden
Een verschil in noord/zuid EN een overeenkomst* in oost/west. Wat erotisi nu denkt te zien is echter een onevenredige verdeling in hoe verschil in daglengte is opgedeeld.
Tussen Marseille en de Bilt 12u45 - 12u34 = 11 minuten Aan de zonsopgang scheelt dat 7:26 - 7:22 = 4 minuten
Aan de zonsopgang scheelt dat 20:07 - 20:00 = 7 minuten
Waar je 5,5 om 5,5 verwacht ALS je twee steden kiest die zuiver onder elkaar liggen. *Maar dat verschil wordt volgens mij veroorzaakt door het niet correct kiezen van een zuivere lengtegraad (oost/west).
Als je twee steden kiest die zuiverder onder elkaar liggen dan heb je wel een evenredige som (in mijn antwoord 2 x 15 minuten) Neem Tilburg vs Bejaïa.
17 minuten totaal veschil
met 8 minuten evenredigheid. (2 x 8 = 16, maar de 8 minuten is een afronding net als de 17 minuten; 8:28 x 2 = 16:56 > 17 min )
Op een zuiverdere lengtegraad dan De Bilt.
Marseille ligt oostelijker vandaar dat je relatief snel een zonsopgang krijgt ondanks de breedtegraad.
LeonardN
2 jaar geleden
@erotisi Begrijp ik je vraag correct?
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Dank voor de wederom uitgebreide uitleg. Het leek mij echter behoorlijk evident, maar zo wordt de vraag wellicht wel vollediger voor diegenen die deze extra hulp nodig hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
Als je de vraag begreep en alles evident voor je is, en er geen hulp bij nodig had, waarom kwam je dan met een reactie die de vraag niet oplost?
Mijn hele uitleg is gegeven omdat ik bij zo'n reactie aanneem dat jij de vraag niet juist interpreteert.

Antwoorden (1)

Je hoofdvraag is:
"waardoor gaat de zon niet evenveel minuten op en onder tov op plaatsen van gelijke breedtegraad?"
Later stel je: "In de vraag moet voor breedtegraad lengtegraad worden gelezen."
Ook zeg je: "De vraag is nu waardoor de verschillen in daglengtes niet evenveel voor rekening komen in de ochtend (zonsopgang) als in de avond (zonsondergang)?"

Als ik je vraag dus goed begrijp zeg je:

Waarom is het verschil in daglengte niet gelijk verdeeld tussen het verschil in zonsopgangtijden en zonsondergangtijden tussen twee plaatsen op gelijke lengtegraad (Oost/West).
Maw.
Het totale verschil in daglengte tussen De Bilt en Marseille is 11 minuten.
Dit is ongelijk verdeeld in 4 minuten tussen de verschillende zonsopgangen en 7 minuten in de verschillen tussen zonsopgang.

Wel nu het antwoord is:
Je zit ernaast. Marseille ligt toch een stuk oostelijker dan De Bilt vandaar de verschillen in tijd die niet gelijk zijn.

Als je twee plaatsen pakt die zuiverder onder elkaar liggen zal je zien dat de verdeling wel gelijk is.

Tilburg https://www.timeanddate.com/worldclock/netherlands/tilburg
51°34'N / 5°05'E
Bejaia https://www.timeanddate.com/worldclock/@9847477
36°45'N / 5°05'E

Dus vrijwel dezelfde lengtegraad 5°05'E

Tilburg
06:22 – 19:07 = 12 uur, 46 minuten (let op dat zomertijd NIET is meegenomen om zo niet in verwarring te komen met de andere stad die geen zomertijd aanhoudt)
Bejaia
06:30 – 18:59 = 12 uur, 29 minuten

Dat geeft een totaal verschil van 17 minuten daglengte welke WEL evenveel voor rekening komen voor het verschil in de tijden.
6:30-6:22 = 8 minuten
19:07-18:59 = 8 minuten
Beide dus 8 minuten.

Welnu Marseille ligt op 5°22'E
43°18'N / 5°22'E
Dat is dus oostelijker en daarom zal je dan een kleiner verschil zien in zonsopgang en groter verschil in zonsondergang.

Vandaar dat je deze vraag kan stellen. Je gaat uit van een incorrecte stelling.
waardoor gaat de zon niet evenveel minuten op en onder tov op plaatsen van GELIJKE (lengtegraad)?
Je kijkt naar plaatsen die van gelijke lengtegraad zijn.
===
"Dit is ongelijk verdeeld in 4 minuten tussen de verschillende zonsopgangen en 7 minuten in de verschillen tussen zonsopgang."
Moet zijn:
Dit is ongelijk verdeeld in 4 minuten tussen de verschillende zonsopgangen en 7 minuten in de verschillen tussen zonsondergangen.
===
"Je kijkt naar plaatsen die NIET van gelijke lengtegraad zijn."
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
Voor mensen die de vraag anders interpreteren de uitdaging leg de betekenis van deze zin uit:
De vraag is nu waardoor de verschillen in daglengtes niet evenveel voor rekening komen in de ochtend (zonsopgang) als in de avond (zonsondergang)?
Thecis
2 jaar geleden
Waarom moet er direct een uitdaging weg gelegd worden voor mensen die het mogelijkerwijs anders lezen? Is het anders een idee om dit bij elke beantwoorde vraag mee te nemen?
LeonardN
2 jaar geleden
Dat hoeft niet. Maar als je die uitdaging niet aankan, spreekt dat boekdelen.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Kan je aangeven waar dat dan van getuigt?
En daarbij geef je geen antwoord op mijn tweede vraag. Is het een idee om zo'n gestelde uitdaging in elk antwoord te verwerken? Het kan namelijk zijn dat andere mensen de vraag anders lezen. Dat is wel zo consequent.
LeonardN
2 jaar geleden
Dat degene die stellen dat de vraag anders geïnterpreteerd dient te worden, maar niet die zin uit kunnen legge,n in mijn ogen dus de verkeerde interpretatie aanhouden. Immers als je die zin niet uit kan leggen binnen een andere interpretatie en ik wel binnen die van mij, laat dat in mijn ogen zien dat de andere interpretatie daar faalt. Maw die zin is het meest belangrijk om de vraag goed te doorgronden. Ik denk dat ik je tweede vraag niet snap, maar in mijn ogen zou iedereen dit zo kunnen doen. Ik zie er geen probleem in. Jij wel?
LeonardN
2 jaar geleden
"Het kan namelijk zijn dat andere mensen de vraag anders lezen."
Dat kan, maar ik probeer dus uit te leggen dmv van de uitdaging dat ze er dan dus naast zitten.
Of ze moeten de uitdaging aangaan en met een redelijke uitleg komen die dus binnen die andere interpretatie past.
Thecis
2 jaar geleden
Je beantwoord de vraag dus vanuit jouw interpretatie. Dat snap ik. Maar dat is áltijd zo. Dus waarom is dit antwoord daar ineens afwijkend in. Houdt in gedachten dat mensen vaker van mening zijn dat de vraag niet op de juiste manier gesteld zijn en de vraag graag anders hadden gezien. Dus wat maakt deze vraag anders dan anderen waarbij dit het geval zou kunnen zijn. Daarbij geldt dat dus niet alleen bij deze vraag, maar ook bij andere vragen waarbij de beantwoorder wellicht een andere interpretatie heeft dan andere beantwoorders. Waarom moeten er dan dus bij andere antwoorden ook niet de opmerking bij "Voor mensen die de vraag anders interpreteren, de uitdaging om dit anders uit leggen". Dit heb ik in dit geval bij jou nog niet eerder voorbij zien komen. Ik zou het persoonlijk dan toevoegen aan andere antwoorden om in ieder geval uit te sluiten dat mensen een andere interpretatie kunnen hebben.
LeonardN
2 jaar geleden
"Je beantwoord de vraag dus vanuit jouw interpretatie. Dat snap ik."
Dat niet alleen ik stel hem dus scherper, ik zeg dat ik juist interpreteer, zoals erotisi hem dus bedoelt.
Mocht iemand dezelfde onjuiste interpretatie erin lezen zoals ik eerder deed, dan geef ik deze de uitdaging om de genoemde zin uit te leggen binnen die interpretatie.
Dat versnelt het proces van het inzien van minder interpretaties.
Vaak komt die discussie vanzelf, in geval van een discussie over interpretatie, maar aangezien er al een discussie ervoor was kan ik hem al vooraf tackelen. "Dit heb ik in dit geval bij jou nog niet eerder voorbij zien komen."
Klopt zoals ik zeg meestal komt dat later in een discussie naar voren, soms helemaal niet, hier was het al een punt voor ik dit antwoord plaatste dus vandaar. "Ik zou het persoonlijk dan toevoegen ...andere interpretatie kunnen hebben."
Dat sluit het natuurlijk niet uit, maar kan een mogelijke discussie verkorten.
Thecis
2 jaar geleden
Laten we even een paar dingen op een rij zetten:
“Dat niet alleen ik stel hem dus scherper, ik zeg dat ik juist interpreteer, zoals erotisi hem dus bedoelt.”
Zoals je denkt dat Erotisi het bedoeld. Dat weet je pas zeker als dat door Erotisi bevestigd wordt. “onjuiste interpretatie”
Nogmaals, dat is jouw idee. Totdat het bevestigd wordt door Erotise, is dat een vermoeden en kan je deze opstelling in houding ook arrogant noemen. Deze waarheid is wellicht niet de enige waarheid. “versneld het proces…”
Wederom behoorlijk hoogdravend, alsof deze waarheid de enige is. Maar dat kan mijn interpretatie zijn. “…maar aangezien er al discussie was…”
Er was alleen de discussie die je zelf startte. Ik gaf alleen aan dat ik het verhaal warrig vond. Daar gaf je me ook gelijk in, maar er volgde later dat ik onwillig was het te begrijpen. Ik reageerde op de tegenstrijdigheid die niet door mij gecreëerd was.
Thecis
2 jaar geleden
Ik vind het prima dat er een sterke eigen mening is. Maar zelfs dat blijft een mening, niet dé waarheid. En die zekerheid is ietwat misplaatst als degene die zekerheid kan geven, nog niet gereageerd heeft.
LeonardN
2 jaar geleden
Ja ik ben arrogant. Maar ik zet dan ook direct op wat die arrogantie zou moeten breken, de uitdaging. Uiteindelijk zou ik ernaast kunnen zitten, maar andere kant zie ik niet iemand de uitdaging aangaan.
Maar goed ik denk dat er iets mis is gegaan, waar dat niet nodig was.
Denk dat ik idd te defensief ben geworden, waar dat niet nodig was.
Thecis
2 jaar geleden
Het feit dat iemand wellicht gelijk heeft, is geen rechtvaardiging voor een bepaalde houding of vooringenomenheid.
En ik moet je ook gelijk geven. Ik denk ook dat het niet nodig was.
erotisi
2 jaar geleden
Ter info: ik had reeds bij het vorige antwoord van LeonardN aangegeven dat zijn interpretatie juist is en mijn vraag goed had begrepen (en beantwoord).
Thecis
2 jaar geleden
@Erotisi
Dat is heel fijn en heeft LeonardN in feite geluk gehad. Bij het vorige antwoord was hij zeer stellig dat de vraag verkeerd gesteld was (wellicht beter gezegd, hij bracht wat nuancering aan). Ik ageer niet op het antwoord. Ik reageer op de manier waarop een aantal dingen gesteld zijn.
Maar super dat je vraag beantwoord is! Heel fijn.