Wat is de invloed van temperatuur op luchtdruk?

Als je bijvoorbeeld de temperatuur in je woonkamer daalt gaat je barometer dan ook lager.

erotisi
2 jaar geleden
3.5K
LeonardN
2 jaar geleden
Als ik de vraag achter je vraag begrijp, dan kan je beter zeggen dat hoogteligging een grotere invloed is dan temperatuur op de luchtdruk (en dus records/goede tijden). https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_snelste_ijsbanen_ter_wereld (zie ook dat hoogte genoemd wordt)
Hoewel je zou verwachten dat Thialf nr 1 zou zijn (aangezien Nederlanders de laatste jaren veel records breken en veel in Thialf schaatsen), zie je dat hooglandbanen nr 1 en 2 staan (in een werelddeel waarin schaatsen niet bepaald populair is). https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_schaatsrecords_10.000_meter_mannen#Ontwikkeling_wereldrecord_10.000_meter
Zie dat voor Calgary/Salt Lake City (beiden hooglandbanen) bestonden als schaatsbaan je veelal Europese banen ziet. Na die twee is het 50/50 Europees, Amerikaans. (Wat dus niet zozeer met verschillen in Europa/NA te maken heeft, maar met het feit dat (deze twee) Noord Amerikaanse schaatsbanen op grote hoogte bevinden.)
LeonardN
2 jaar geleden
Bij sprintafstanden is het plaatje wellicht nog duidelijker. Pas als je 3000m aanklikt zie je top 10 tijden die NIET op een hooglandbaan zijn gereden. https://nl.wikipedia.org/wiki/1000_meter_(schaatsen)

Antwoorden (2)

Jouw kamer is geen gesloten systeem: er is altijd ventilatie mogelijk naar binnen en naar buiten. Dus de druk die je barometer aangeeft zal de druk zijn die buiten aanwezig is.

Als je de kamer helemaal luchtdicht zou afsluiten en je gaat daarna de temperatuur wijzigen, dan zal de druk wel veranderen: hogere temperatuur hogere druk, lagere temperatuur lagere druk.
2 jaar geleden
De algemene gaswet is als volgt:
P x V = nRT
P = druk
V = volume
T = temperatuur (in Kelvin)
n en R zijn nu niet van toepassing, constantes. Ook neem ik even een constant volume aan, dus V = constant.
Omgeschreven wordt dit dan
P / T = constant.
Dit wil zeggen dat als je een situatie hebt (situatie 1) en deze verander je naar situatie 2 dat je het volgende krijgt
P1 / T1 = P2 / T2
Als je de temperatuur verhoogt (dus T2 > T1) dan moet de druk ook omhoog gaan.

Oftewel in woorden, als de temperatuur omhoog gaat, gaat de druk ook omhoog. Dus in theorie gaat de barometer omlaag als de temperatuur omlaag gaat.

Waarom zie je dit niet?
De temperatuur gaat in Kelvin. Dus van 25 naar 15 graden Celsius is van 298 K naar 288 K. Een klein procentueel verschil. Met een heel goede barometer zie je dit. Bij de huis tuin en keuken barometers niet.

Je huis is niet luchtdicht. Dus de buitendruk is in feite wat je meet binnen. De overdruk die eventueel bestaat binnen door een hogere temperatuur gaat naar buiten, die hou je niet tegen.
Thecis
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Dus de lage luchtdruk in salt lake city wordt eigenlijk alleen veroorzaakt Door de hogere ligging?
LeonardN
2 jaar geleden
@erotisi Die reactie is nogal multi-interpretabel en ik denk een non-sequitur. 1. Wat bedoel je met "salt lake city"? De stad, of het gebouw waar dit weekend schaatswedstrijden verreden worden?
2. Zviw wordt luchtdruk bepaalt door zowel temperatuur als hoogte. Dus ik zou zeggen NEE op het vooral het woordje "alleen".
Een warmere dag in SLC zal voor een hogere luchtdruk zorgen. (ook in dat gebouw vanwege de algenoemde overdruk/onderdruk die je niet tegenhoudt in een gebouw wat niet luchtdicht is).
Thecis
2 jaar geleden
De luchtdruk boven een bepaalde plek is van vele factoren afhankelijk. Hoe hoger je komt, hoe ijler de lucht (dus hoe minder deeltjes) en dus hoe lager de luchtdruk.
Temperatuur wordt ook mede bepaalde door de hoeveelheid deeltjes, dus daardoor kan ook de lagere temperatuur komen van een hoger gelegen plek.
Dus nee,je kan niet stellen dat het alleen maar door de temperatuur komt.
erotisi
2 jaar geleden
Het betreft ic inderdaad schaatsen. Een hogere temperaturen zorgt voor hogere luchtdruk dus. Maar is hierdoor ook de lucht niet minder dicht,zodat het schaatsen toch makkelijker gaat? Wat is de grootste invloed?
LeonardN
2 jaar geleden
"Wat is de grootste invloed?" Ik zou niet weten hoe ik kan bepalen wat de grootste invloed is zelfs als zou ik weten hoeveel invloed 1 graden verschil geeft en hoeveel 1 meter verschil geeft.
Volgens mij is het zo dat een hooglandbaan als SLC niet het effect kan bewerkstelligen als wat een extreem koude dag op een laagbandlaan zou kunnen doen. Of beter gezegd, een schaatser gaat liever naar SLC om daar een record te breken dan dat deze op een koude dag hoopt in Heerenveen. https://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/hoog-en-laaglandbaan.4802/
Thecis
2 jaar geleden
In een afgesloten systeem heb je gelijk. Maar de wereld en de gebouwen daarin zijn géén afgesloten systeem. Dus als de temperatuur gaat stijgen, wordt de luchtdruk hoger MAAR dit merk je niet omdat het elke minuut, elke seconde de luchtdruk met buiten geleveld wordt. De luchtdruk blijft praktisch gezien gewoon hetzelfde. Alleen is het binnen warmer geworden. Dat is alles. En ja, de lucht is in principe minder dicht, maar beweegt wel sneller. Er zijn zoveel factoren die je mee zou moeten nemen, dat is (bijna) niet te doen. In plaats daarvan, kijkt men (ook voor schaatsen) naar de aerodynamica, oftewel, hoe kan je zo goed mogelijk door die lucht bewegen, hoe ondervind je de minste weerstand.
Dus de grootste invloed? De lucht zelf. Temperatuur is daarbij bijna niet van toepassing omdat het toch altijd koud is waar ijs is. Ik wist overigens niet dat er ook een schaatsgebouw Salt Lae City is (kan het ook niet zo snel vinden). Dus vandaar dat ik dat niet had meegenomen in de reactie.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Heel erg waar. Minder luchtdruk is minder weerstand (en de grootste records zijn volgens mij ook op hogere banen gemaakt, voor o.a. veel atletiek zaken). Nadeel is dat de ijlere lucht ook minder kracht inhoudt, want minder zuurstof. Daar moet je aan wennen.