hoe verloopt het verval van radioactieve isotopen met een halfwaardetijd van bv 10sec vanaf 1 sec?

met n atoomkernen is na 10 sec. 1/2 n over, na 20 sec 1/4 n enz.
Wat is de formule voor het resterende aantal of gedeelte na 1,2t/m 10 sec en daarna
(begin gemakshalve met n = 2**10=1024)

1.5K

Antwoorden (1)

Het radioactief verval is een aflopende exponentiële functie:
Hoeveelheid over = beginhoeveelheid x 0.5^'t
Let hierbij op dat t de halfwaardetijd is. Dus in dit specifieke geval gaat dat per 10 seconden.
Nu is het een kwestie van de formule invullen.
Na 1.2 seconden, t = 0,12
Na 20 seconden, t = 2
Als je geen beginhoeveelheid hebt, is dat geen probleem, dan druk je het uit in procenten. Dus voor t = 2 (Na 20 seconden dus) is er 0,5 ^ 2 = 0,25 (dus 25% over).
Thecis
2 jaar geleden
joelx
2 jaar geleden
hallo Thecis, met 1,2 t/m 10 bedoelde ik de reeks natuurlijke getallen niet specifiek 1 +2/10, maar natuurlijk is het antwoord dan ook goed, met dank, Joelx