Als er een atoomdeeltje op je vinger botst wat gebeurt er dan?

Als de LHC deeltjes versneller een deeltje op bijvoorbeeld je vinger laat botsen, heb je dan een super klein gaatje in je nagel? Of gaat het erdoor heen zonder schade? Een deeltje met massa en met zo een hoge snelheid zal er toch iets met je vinger gebeuren, en op de atoomdeeltjes van je vinger botsen.

1.4K
SimonV
2 jaar geleden
Zie hier:
https://www.askamathematician.com/2011/06/q-if-you-stood-in-the-beam-of-the-lhc-what-would-happen/
Griffin
2 jaar geleden
Deze man is in aanraking gekomen met een deeltjes versneller: https://www.youtube.com/watch?v=mD4J5VUwiAs

Antwoorden (1)

Het hangt natuurlijk af van de snelheid van deze atomen.alfastraling is hiermee te vergelijken. Maar met hoge snelheden richten deze wel schade aan de huid
Er doorheen gaan zullen ze gezien de grote niet doen.
erotisi
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
Volgens deze natuurkundige zou je een zeer scherpe, dunne lijn van ultrabestraald dood weefsel door je lichaam gaan. Het kan zijn dat deze een gat door je heen boort.
https://www.askamathematician.com/2011/06/q-if-you-stood-in-the-beam-of-the-lhc-what-would-happen/
erotisi
2 jaar geleden
Dat gaat vermoedelijk over meerdere deeltjes
Thecis
2 jaar geleden
Het zijn protonen, geen He-kernen.
Daarbij is het een zeer geconcentreerde straal zéér hoog energetische deeltjes. Alfa straling is laag energetisch.
Zoals SimonV zegt, als de straal lang genoeg duurt, kan het een gat door je heen branden. Of, zie link (daar had ikzelf niet aan gedacht) de straal wordt divergent en bestraald een groot deel van je lichaam.
Vandaar een min voor dit antwoord.
tinus1969
2 jaar geleden
Ik denk dat één deeltje te weinig energie bezit om schade aan te richten.
Thecis
2 jaar geleden
@Tinus1969
Vergis je niet. Een proton in de LHC heeft een energie van ca 3.5 TeV. Een alfa deeltje meestal rond de 5 MeV. Als ik me niet verrekend zo uit het hoofd heeft een proton vanuit de LHC zo'n 700.000x meer energie. Na botsen krijg je ook een spray van deeltjes en energie wat vrij komt. Ook 1 deeltje kan best wel wat schade geven. Meer in ieder geval dan een alfa deeltje