Is er ooit bedacht met een stoomtrein die op, zoals ik het maar noem, compressed-steam werkt?

Hi!

Het is al heel lang geleden dat de stoomtrein werd vervangend voor de stroomtrein. O.a omdat de kolen duur waren, slecht zijn voor het milieu en werkintensief was.

Maar. Stoom, verdamping kan je veel eerder krijgen door het kookpunt van het water te veranderen, d.m.v het luchtdruk te veranderen.

Is er ooit overwogen, bedacht of getest met een stoomtrein die op, zoals ik het maar noem, compressed-steam werkt?

Ik heb zelf dit idee in gedachten:

Een water bassin, die voed de boiler, welk verwarmd wordt door elektrische warmte. Tevens is de boiler compressed, zodat het kookpunt er al veel sneller is, en dus snellere ontwikkeling van stoom. Op deze stoom beweeg je dan voort.

Maar, dit stoom vang je op na gebruik, en wacht tot het weer watermoleculen. Dit plaats je weer ik het bassin. Natuurlijk zal er een verlies van water optreden.

De stroom van de trein kan o.a opgewekt worden van het voortbewegen van de trein, het remmen etc.

Zo heb je nauwelijks uitstoot, naar mijn weten geen giftige gassen en een stuk arbeidsvriendelijke.

Groet Tom v.a.
EDIT:
Ik bedoel juist de luchtdruk wegnemen, niet toenemen haha

1.9K
ronron1212
2 jaar geleden
En de vraag is?
TomVanA
2 jaar geleden
@RonRon1212 “ Is er ooit overwogen, bedacht of getest met een stoomtrein die op, zoals ik het maar noem, compressed-steam werkt?”
ronron1212
2 jaar geleden
De stroom zal maar een zeer klein deel uit de voortbeweging en het remmen komen
Utrecht
2 jaar geleden
Je hebt geen natuurkunde gestudeerd zeker?
Als de de boiler onder druk zet (compressed), dan verhoogt het kookpunt.
En is het niet juist het principe van elke stoomtrein dat de boiler onder hoge druk staat? Anders heeft de stoom geen kracht...
En stoom opwekken met elektriciteit om die stoom vervolgens weer in bewegingsenergie om te zetten, is energetisch niet heel erg gunstig. Een elctromotor is toch vele malen efficiënter?
Leuke hersenspinsels, maar met een beetje natuurkunde kennis (havo 3) had je hier zelf de nadelen ook al wel van kunnen bedenken.

Het beste antwoord

Om het kookpunt van water te verlagen moet je de druk boven het water verminderen. Bij een lager kookpunt verdampt het water niet, of veel minder, waardoor je dus minder stoom krijgt.
Minder stoom zorgt voor onvoldoende druk om de zuiger (en daarmee de aandrijving) in beweging te brengen.
jc54
2 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat is nooit overwogen. In jouw idee vervang je een compacte, efficiënte elektromotor door een veel groter, complexer en minder efficiënt systeem.
tinus1969
2 jaar geleden
TomVanA
2 jaar geleden
Tegenwoordig zou het inderdaad niet rendabel zijn. Maar zijn er in de stoomtijd nooit experimenten gedaan met bovenstaande methode?
tinus1969
2 jaar geleden
@TomVanA, 'nooit' is lastig; er is heel wat afgeknutseld door uitvinders. Maar het idee is nooit zinvol of rendabel geweest; de eerste elektrische treinen en trams (periode 1879-1890) profiteerden juist van het voordeel dat een elektromotor compact en efficiënt is, en bovendien andere gunstige eigenschappen heeft (zoals hoog koppel, geluidsarm, geen verbruik bij stilstand, etc etc).