Als de rotatie toeneemt neemt het effect van de zwaartekracht dan ook toe?

Bij een (as)rotatie van een bol (bijv. de aarde) krijg je een middelpuntvliedende 'kracht'. Klopt het nu dat een object op de bol waarbij die boller steeds sneller draait het object ook beter blijft plakken (effect van de zwaartekracht wordt groter) of mogelijk weer terug keert naar de bol bij toenemende rotatie?
Ik vermoed dat daar een experiment van is maar kan dat niet vinden.

erotisi
2 jaar geleden
1.8K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet goed ? Op welke manier/volgens welke wet, zou de zwaartekracht groter moeten worden door de hogere draaisnelheid?
Met name omdat je door de middelpuntvliede kracht juist zou verwachten dat een voorwerp van de bol af zou vliegen i.p.v. steviger blijven 'plakken' zoals jij beschrijft.
Thecis
2 jaar geleden
Er zijn kermisattracties waarin je in een soort ton zit. Die gaat draaien en op een gegeven moment gaat de bodem weg. Je blijft hangen omdat je "vastgeplakt" zit aan de ton door de middelpuntvliegende kracht (F(mpz)). Wellicht dat daar een verwarring in is ontstaan dat je door de F(mpz) beter vast plakt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dan bevindt het voorwerp zich dus IN de bol en niet er OP ?
Dat zou kunnen. Dan ben ik op het verkeerde been gezet door de verwijzing naar de aarde als voorbeeld.
Thecis
2 jaar geleden
@Oze
Ik bedoelde meer dat Erotisi dat wellicht in gedachten had. Want je hebt helemaal gelijk, je zit dan inderdaad in de ton ipv er op.
erotisi
2 jaar geleden
Ik zat meer te denken aan de vergelijking van een knikker op een Lp. Stel je legt een knikker op een lp en laat hem draaien. De knikker zal er dan vanaf rollen. Maar stel je laat de lp heel snel draaien dan blijft de knikker erop liggen (of dat werkelijk zo is weet ik niet maar stel). Nu kan het mechanisme hierachter wel heel anders zijn dan in mijn geval.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Die knikker zal onmiddellijk van je LP vliegen, als gevolg van de middelpuntvliedende kracht.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
De enige optie die je hebt wanneer je een voorwerp met omgekeerde vleugels hebt waardoor je downforce en grip creëert. Net zoals een F1 racewagen.
Daar kan je snelheid, tot op zekere hoogte, tor het meer 'plakken' van je voorwerp leiden.
Thecis
2 jaar geleden
Hier zijn ook filmpjes van, van jongeren die in een draaimolen zitten en het heel hard laten ronddraaien met een scooter. Dan zie je goed het effect van wanneer iets heel hard rond draait.

Antwoorden (1)

In de gravitatiewet zegt Newton dat de kracht waarmee voorwerpen elkaar aantrekken, recht evenredig is met het product van hun massa gedeeld door het kwadraat van de afstand tussen deze voorwerpen.
In de formule is nog sprake van een constante, maar de aantrekkingskracht staat geheel los van het eventueel ronddraaien van deze voorwerpen.

Liggen beide voorwerpen tegen elkaar aan, zoals op de aarde het geval is, en een van deze voorwerpen draait rond, dan komt middelpuntvliedende kracht om de hoek kijken.
Deze kracht ligt in het verlengde va de vectorlijn waarmee de massa's elkaar aantrekken. Dus beide krachten kan men gewoon van elkaar aftrekken of optellen.

Gaat het draaiende voorwerp steeds sneller draaien dan wordt het effect van de zwaartekracht kleiner. Als het voorwerp zo snel draait dat de middelpuntvliedende kracht even groot wordt als de zwaartekracht, dan compenseert de middelpuntvliedende kracht de zwaartekracht en het tweede voorwerp is dan gewichtloos.

Dit gebeurt bij een zogenaamde paraboolvlucht van een vliegtuig. Waarin men gewichtloosheid nabootst.
Edraket
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Min niet van mij, maar volgens mij doelt erotisi hier op de wet van Einstein die stelt dat met het toenemen van de snelheid ook de massa (en dus ook de aantrekkingskracht) van een voorwerp toeneemt. Dat is precies het punt waar Newton niet volledig was.
Ik denk dat je gelijk hebt dat de middelpuntvliede kracht vele malen sterker is dan het effect van het zwaarder worden van het voorwerp. Wat ik echter niet durf te zeggen is of dat ook bij hele hoge snelheden (bijna lichtsnelheid) nog zo is. Wellicht is er ergens een punt waar de middelpuntvliede kracht het weer aflegt tegen de toegenomen massa. Maar om daar een sluitend antwoord op te geven, daarvoor ontbreekt bij mij de kennis van de exacte formules.
Thecis
2 jaar geleden
@Oze
Hierin verwar je lijnsnelheid met rotatiesnelheid (hoeksnelheid). En er zijn meer effecten die plaatsvinden. Als iets snel draait, vlakt het ook af. Gravitatie is ook onderheven aan ee afstand tot het massamiddelpunt. Als je heel hard draait, krijg je een afgeplatte bol tot het punt van een donut (zonder gat natuurlijk) of zelfs nog verder. De zwaartekracht aan de rand van de donut is laag (want grote afstand) en de zwaartekracht in het midden hoog (want lage afstand). Erotisi heeft het niet over relativistische snelheden welke bij alledaagse materie ook niet echt mogelijk gaat zijn. De hoeksnelheid wordt op een gegeven moment zo hoog dat je bol in stukken breekt. Bij neutronensterren wordt die snelheid wel gigantisch hoog. Maar daar is de dichtheid zo groot (en zwaartekracht ook) dat die het wel houdt. Maar een aarde zou gewoon uiteen gereten worden bij dat soort draaisnelheden.
Thecis
2 jaar geleden
@edraket
Een parabool lucht doet helemaal niets met middelpuntvliegende kracht. Ze vallen gewoon in vrije val naar beneden zodat je gewichtloos lijkt (maar als iemand naast het vliegtuig met parachute om naar beneden springt, val je even snel (als we luchtweerstand verwaarlozen wat natuurlijk niet kan). Als het daadwerkelijk was dat middpunt vliegende kracht net zo groot was als de zwaartekracht, heb je een resulterende kracht van 0 volgens de 2e wet van newton ( F = m x a) en zou je letterlijk in de lucht blijven hangen. zonder kracht geen versnelling.
Een parabool lucht imiteert eigenlijk de algemene relativiteitstheorie met een "falling frame of reference".
Begin van het verhaal ben ik het wel mee eens.
Edraket
2 jaar geleden
@Thecis
Ja, je hebt gelijk. Mij voorbeeld van die parabool is een slecht voorbeeld, en alleen goed om om de krachten te demonstreren die op het menselijk lichaam werken. Verder niets.
Zij hebben niets met middelpuntvliedende kracht vandoen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Dan snap ik de vraag niet goed. Ik heb @erotisi daarom een verduidelijking gevraagd in een reactie bij de vraag.