Hoe hou je volume via speakers zo dat buren het niet horen?

Hoe hou je volume via speakers zo dat buren dat niet horen? Ik wil graag via speakers muziek blijven luisteren en programma's kijken zonder een hoofdtelefoon of oortjes te gebruiken. Meestal zet ik het geluid zo dat ik het nog nét kan horen met wat inspanning. Maar hoe weet ik zeker dat dat met ramen op een kier niet wordt gehoord op straat? Dat zou namelijk irritant zijn. Vroeger hielden struiken en bomen geluid een beetje tegen hier, maar die zijn weg.

3.2K
Inekez1
2 jaar geleden
Testen: zet je geluid zoals je het zou willen, raam op een kier en dan zelf naar buiten gaan om op straat te luisteren. Als je wil weten of je buren er last van hebben: vraag het ze!
Inekez1
2 jaar geleden
Wat sowieso helpt: zet je speakers op pootjes (spikes) of vilt/rubber en niet te dicht bij de muur. Dan trilt er zo min mogelijk mee aan meubels, vloeren en muren.

Antwoorden (2)

Waren er maar meer mensen die zich dit afvroegen…

Er zijn richtlijnen voor wat acceptabel is. Zo zou het geluidsniveau gemeten aan de gevel van een woning overdag de 50 tot 70 dB(A) niet te boven mogen gaan. Dat zit tussen het geluid van een gesprek en dat van een stofzuiger op een meter afstand in.
Je speakers zouden dus een geluid van ongeveer 60 decibel mogen maken. Dus dat is iets harder dan dat je het geluid nog net kunt horen.
’s Avonds wordt een geluidsniveau van 40 decibel geadviseerd. Dus dan is je speakers zacht zetten (in ieder geval niet harder dan dat je met iemand zou praten) wel gewenst.
Overleg eventueel met je buren in hoeverre ze last van je hebben. Er zijn mensen die geluiden van de buren juist wel gezellig vinden of er geen last van hebben…
Tip LeonardN. Wil je het precies weten, meet dan bij de buren hoeveel geluid jouw speakers bij een bepaalde stand produceren. Met bijvoorbeeld een geluidsmeter app:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gamebasic.decibel&hl=nl&gl=US
Toegevoegd op 08 mei 2021 12:40: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV
2 jaar geleden
Amadea
2 jaar geleden
Maar het tijdstip maakt ook veel uit. 's Nachts is stofzuigen onacceptabel!
SingingCoyote13
2 jaar geleden
bedankt voor het mooie grafiekje
LeonardN
2 jaar geleden
Ik snap niet zo goed hoe dit een antwoord op de vraag is. Aantal decibel is een waarde, niet een methode. Een hoe-vraag zoals deze vraagt om een methode-antwoord ijns inziens. Ik zou dus iets verwachten als: -Download een app/koop een apparaat die je decibel meet.
-Stel een randwaarde in van X decibel. (50-70 dBA?!) / Ga naar de buren en vraag wanneer ze herrie bemerken en stel daar de waarde op in op da app.
-Als de app een waarschuwing geeft, zet dan de geluidsbron zachter.
(ZO zorg je ervoor dat het volume via de speakers niet hoorbaar is, of iig niet een beschreven grens overschrijdt.)
SimonV
2 jaar geleden
Bedankt. Toegevoegd.
De keuze voor een muziekgenre kan zelfs bij lage volumes al irriteren. Maar dat is het laatste waar je aan moet denken en dus gewoon genieten van jouw smaak. Je moet er wel wat voor doen.

Je kunt in de eerste plaats de akoestiek in je woning verbeteren door de muren te voorzien van speciale platen met een soort isolatiemateriaal om de ongewenste weerkaatsing van geluid te verminderen, vooral de hoeken voorzien van schuimmateriaal vermindert de lage tonen aanzienlijk. Maar mooi is anders, vooral als je een partner of gezinsleden hebt wordt dat een discussiepunt.

Vlakke vloeren bedekken met tapijt voorkomt al veel irritatie. Een geluidswerende ondervloer is een sjiekere optie. Een kale, lege kamer versterkt het geluid immers meer dan een gemeubileerde kamer. Lage tonen kunnen vooral 's nachts hoorbaar irritant zijn voor de buren. De speakers op spikes (en vilt) zetten is ook een slim idee.

Als je echt wilt genieten en het raam wijd open wilt laten, dan kan je toch een goede hoofdtelefoon overwegen (open type zodat omgevingsgeluiden ook hoorbaar blijven mocht je de deurbel nog willen horen). Voor de lagere tonen zou je bijvoorbeeld achter een kussen in je rug een bass shaker aan kunnen sluiten via een subwoofer versterkertje. De bass shaker kan ook gemonteerd worden onder je bank, maar dan is de resonantie en dus het geluid op bepaalde (houten) vloeren toch hoorbaar. Maar daar heb je weer speciale rubberen voeten (per 4 stuks bij de bouwmarkt om trillingen van de wasmachine te verminderen) voor onder de poten van je bank. Je zou het niet verwachten, maar de meeste vrouwen blijken de bass shakers voor even leuk te vinden, maar na een tijdje toch weer niet.

Succes!