Waarom/hoe vormt water druppels op glas?

Water en glas trekken elkaar aan (adhesie)
Je zou verwachten dat water zich zo dun mogelijk uitspeidt om maar zoveel mogelijk atomen zo dicht mogelijk op het glas te krijgen.
Toch is dat niet wat er gebeurt; het water gaat juisr op een kluitje zitten om ee druppel te vormen.
Hoe zit dat ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
2.8K
LeonardN
3 jaar geleden
Cohesie/Vanderwaalskracht https://nl.wikipedia.org/wiki/Cohesie_(natuurkunde) Overigens is dat niet uniek voor water op glas, maar op allerlei materialen en ook in de vrije ruimte.

Antwoorden (1)

Water vormt zich op glas (en veel andere oppervlakken) als een waterdruppel vanwege cohesie, of specifiekere vanwege de vanderwaalskrachten tussen de watermoleculen.

"Je zou verwachten dat water zich zo dun mogelijk uitspeidt om maar zoveel mogelijk atomen zo dicht mogelijk op het glas te krijgen."
Als je enkel aan adhesie denkt en cohesie weglaat wellicht.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Druppel
"
Ontstaan
De bolvorm ontstaat, in de vrije ruimte, doordat de moleculen van de vloeistof elkaar aantrekken: door dit verschijnsel (dat cohesie heet) rangschikken zij zich zo dicht mogelijk opeen, namelijk in een bolvorm.
"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cohesie_(natuurkunde)
"
Cohesie (van het Latijnse com = samen en haerere = blijven steken) is de onderlinge aantrekkingskracht tussen moleculen van eenzelfde stof in vaste vorm of in vloeibare vorm. Tussen de moleculen zijn vanderwaalskrachten werkzaam, waarbij moleculen elkaar aantrekken.
"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanderwaalskrachten
"
Vanderwaalskrachten zijn relatief zwakke elektromagnetische krachten tussen moleculen, genoemd naar de Nederlandse natuurkundige Johannes Diderik van der Waals. Het begrip omvat alle krachten die niet het gevolg zijn van (relatief sterkere) covalente bindingen of van elektrostatische krachten tussen ionen (metaal- en ionaire bindingen).
"
===
Water vormt zich op glas (en veel andere oppervlakken EN ook als het zich NIET op een oppervlak bevindt) als een waterdruppel vanwege cohesie, of specifiekere vanwege de vanderwaalskrachten tussen de watermoleculen.
Toegevoegd op 04 april 2021 20:42: tekst
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Een druppel in de ruimte (en waar dus enkel cohesie van toepassing is) zal dus een perfect bol zijn, een druppel op een glas zal aan de glaskant aangetrokken worden door het glas en daar dus plat zijn (door adhesie) of iig de vorm van het glas aannemen, en aan de kant waar geen glas is rond zijn (wederom door cohesie).