Kleurenfamilies zijn verschillende kleurtonen samen (donkerrood en lichtrood) en combinaties van kleuren die vlak bij elkaar liggen (rood, oranje en geel) en verschillende kleurtinten (mosgroen, geelgroen, blauwgroen, grijsgroen, enz).
Tonale kleuren zijn kleuren, die maar weinig van elkaar verschillen. Als u kleuren uit één kleurenfamilie gebruikt dan spreekt men van een tonaal kleurgebruik. Bijvoorbeeld, allemaal rood en oranje kleuren. Een schilderij in tonale kleuren heeft een grote eenheid.
Uit de Ensie: een kleurenfamilie is een groep kleuren die onderling weinig verschillen of aan elkaar verwant zijn; bijvporbeeld kleurtoontrap, verzadigingstrap en verdonkeringstrap.
SimonV