Hoe kan het dat toiletpapier meestal snel oplost in water, maar gewoon papier niet?

Hoe kan het dat toiletpapier meestal snel oplost in water, maar veel ander gewoon papier (printen, memo's) niet? Hoe zit dat qua samenstelling van het papier? Is er in zeer goedkope papiersoorten ook een bestanddeel weggelaten, aangezien die soms ook oplossen na nat worden (heel goedkope notitieblokjes lossen soms ook op als ze nat worden)?

1.2K

Antwoorden (1)

Toiletpapier is gemaakt van vezels met zwakke bindingen die gemakkelijk uit elkaar vallen als ze verzadigd raken met water. Toiletpapier lost op omdat water de banden tussen de cellulosevezels verzwakt.
Toiletpapier bestaat uit een combinatie van naaldhout en hardhout. Naaldhout heeft lange vezels die zich om elkaar heen wikkelen. Dit geeft papier sterkte.
Hardhout heeft kortere vezels die voor een zachter papier zorgen. Toiletpapier is doorgaans een combinatie van circa 70% hardhout en 30% naaldhout.
SimonV
3 jaar geleden
Castle
3 jaar geleden
Ik kan geen plus geven want ik krijg dat het verboden is.
SimonV
3 jaar geleden
Bedankt. Een persoonlijke plus is nog leuker. ;-)
Plussen is voor iedereen verboden: een bug in het systeem. Er wordt momenteel gewerkt aan een oplossing.