"Waterkolom geeft aan in welke mate een materiaal waterdicht is. Je komt deze eigenschap dan ook vooral tegen bij producten zoals tenten, jassen en sommige tassen. Hoe hoger het getal dat wordt weergegeven, hoe hoger de waterdichtheid van het materiaal en hoe langer het dus duurt voordat het materiaal doorlekt.", volgens deze website https://www.backpackspullen.nl/blogs/tips/wat-zegt-de-waterkolom-over-waterdichtheid/.

Een waterkolom van 10.000 mm geeft deze waterdichtheid: "Compleet waterdicht in de regen en bestand tegen veel vormen van druk. Pas bij zeer hoge druk van bijvoorbeeld langdurig zitten begint het materiaal te lekken.", volgens die website.

'Initieel' (of 'initiële' (met een trema)) betekent aan het begin, dus bijvoorbeeld aan het begin van het gebruik van de jas. Ik kan me voorstellen dat na verloop van tijd de jas slijt, en dus alle goede eigenschappen van de jas, zoals de waterdichtheid, iets afnemen. Of dat de waterdichtheid afneemt als de jas heel lang aan regen (of andere neerslag) wordt blootgesteld.

Op de genoemde website staat vermeld: "Pas bij zeer hoge druk van bijvoorbeeld langdurig zitten begint het materiaal te lekken." Dat is dus geen initiële druk meer, maar druk die is opgevoerd.