Nee, zo'n vaste tijdslimiet is daar niet voor te geven. Een zonsverduistering, ook wel 'eclips' genoemd, is een astronomische fenomeen dat zich voordoet wanneer de aarde, de maan en de zon precies op één lijn staan. Dat kan alleen gebeuren bij een nieuwe maan, wanneer de zon en maan gezien vanaf de aarde over elkaar heen staan.

Meestal zijn er twee zonsverduisteringen per kalenderjaar, soms drie of vier en zelden vijf. Een totale zonsverduistering is alleen op een héél klein gebied op aarde zichtbaar. Op dezelfde plaats vindt het verschijnsel slechts ongeveer een keer in de 400 jaar plaats. En als het om een ringvormige verduistering gaat dan is die zeer zeldzaam. Een gedeeltelijke verduistering komt veel vaker voor.

De laatste totale zonsverduistering in Europa was op 20 maart 2015, en dat blijft de komende 10 jaar in Europa de enige. In Nederland vindt pas op 7 oktober 2135 weer een totale zonsverduistering plaats.
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit klopt niet:
Een totale zonsverduistering kan maximaal ruim 7 minuten duren zoals in juni 1955, juni 1973 en dan pas weer in juni 2150.
Een ringvormige zonsverduistering kan maximaal iets meer dan twaalf minuten duren zoals in december 1937, december 1955 en december 1973.
Een zonsverduistering, die afhankelijk van de plaats op aarde totaal dan wel ringvormig wordt waargenomen. In november 2013 was zo'n ringvormige-totale verduistering te zien. Deze was niet zoals gebruikelijk eerst ringvormig, vervolgens totaal en dan weer ringvormig (zoals in april 2005 in het oostelijke gedeelte van de Grote Oceaan), maar begon ringvormig, werd vervolgens totaal en bleef dat tot en met het einde. Dit komt zelden voor. De voorlaatste keer dat dit eerder gebeurde was in 1854, en de eerstvolgende keer zal in 2072 zijn.
fremar