Waarom kan je niet letterlijk op de zuidpool staan?

ik weet dat er een soort onderzoekscentrum zit naast de zuidpool, maar niet OP de zuidpool (wel in antartica) omdat dat niet mogelijk is ofzoiets. Hoe kan dat dan? Heeft dat te maken met de Aardas, zwaartekracht? Iemand een idee :)

1.2K
Griffin
3 jaar geleden
Waar lees je dat zoiets niet kan?
LeonardN
3 jaar geleden
Ik denk dat je twee dingen verwart. Het zal praktisch bijna onmogelijk zijn om een onderzoekscentrum precies op de Zuidpool te onderhouden, en bevoorraden. Maar als we dat ECHT zouden willen zou het gewoon kunnen. De situatie is daarom anders dan op de Noordpool, waar veel onderzoek gedaan wordt. En welke veel dichter bij bewoond gebied zit.
TurfGraver
3 jaar geleden
Welke pool?
Geografische zuidpool of geomagnetische zuidpool?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Zuidpool
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De zuidpool is een oneindig klein puntje. Je kunt er niet naar het westen, niet naar het oosten. Alleen maar naar het noorden. Zwaartekracht is m.i. gelijk
LeonardN
3 jaar geleden
Er zitten over de hele wereld minimale verschillen in de zwaartekracht. Maar dat is voor een mens niet merkbaar. Je praat dan dacht ik over 9,78 tot 9,82 m/s^2. Het is er wel maar niet relevant voor de vraag.

Antwoorden (1)

Je vraag klopt niet.

Men heeft wel op de Zuidpool gestaan.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Roald_Amundsen

Roald Engelbregt Gravning Amundsen (Borge, 16 juli 1872 - Noordelijke IJszee, rond 18 juni 1928) was een Noorse ontdekkingsreiziger in de poolgebieden. Hij was de eerste mens die de Zuidpool bereikte.

Er is verder niks anders qua zwaartekracht. Het is er alleen koud en oninteressant voor de meeste mensen. Dus praktisch wordt het lastig om daar te komen, anders dan de Noordpool waar veel onderzoek gedaan wordt.
===

Alternatief antwoord: De magnetische zuidpool ligt in het water/oceaan. En op water in vloeibare toestand kan je niet staan...
Toegevoegd op 09 december 2020 12:07: tekst
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
euwh xD ik dacht dat ik dat ooit had gelezen of gehoord xD
Thecis
3 jaar geleden
@Mikaapje
Je moet niet alles geloven wat je op youtube ziet. Er zitten zoveel verhalen tussen van mensen die denken dat ze weten hoe wetenschap werkt of dat ze "hun eigen onderzoek" doen. Wel heel goed dat je het na vraagt. Er zitten hier zeker mensen die heel goed weten waar ze het over hebben en als ze dat niet weten, vrij snel (met onderbouwing) terecht worden gewezen. @LeonardN +
Je kan nog een kleine discussie hebben over de geografische zuidpool of de magnetische zuidpool. Het is wel lastig om direct op de magnetische zuidpool te staan (omdat het voor de kust ligt (https://geohack.toolforge.org/geohack.php?pagename=South_Magnetic_Pole&params=64.28_S_136.59_E_). Coordinaten zijn wel gewoon bekend.
LeonardN
3 jaar geleden
Oh, altijd gedacht dat die zodanig dicht bij elkaar lagen dat het wel op de landmassa was. Weer wat geleerd!