Zijn de volgorde van fases van een stof altijd vast-vloeibaar-gas?

Of kan het ook zo zijn dat bij sommige stoffen het Vloeibaar-gas-vast is dus dat de temperatuur van het smelten lager licht dan de temperatuur van ontdooien (ik ben de wetenschappelijke naam vergeten)

2.5K
Mikaapje
3 jaar geleden
Sorry ik bedoelde: dat de temperatuur van smelten lager licht dan de temperatuur van bevriezen.

Het beste antwoord

Nee,
stoffen kunnen van alle kanten op, je moet het beschouwen als een driehoek.
Vast -> vloeistof = smelten
vloeistof -> vast = stollen
vast -> gas = sublimeren
gas -> vast = rijpen
vloeistof -> gas = verdampen
gas -> vloeistof = condenseren.

*smelten en ontdooien is hetzelfde, dus dat gedeelte van de vraag zou je even moeten specificeren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
juist, maar ik bedoelde meer, water bevriest onder 0 graden celsius, het kookt op 100 graden celsius. dus het vriespunt ligt lager dan het kookpunt, maar zijn er ook stoffen waarbij dan het kookpunt lager ligt dan het vriespunt of is dat gewoon onmogelijk?
Thecis
3 jaar geleden
@Mikeaapje
Dat is onmogelijk. De fasen zijn namelijk gebasseerd op temperatuur en de daarbij behorende beweging van de moleculen, hoe harder ze bewegen, hoe "losser" ze gaan zitten. Daardoor zal de volgorde niet aangepast worden en heb je altijd vast, vloeibaar, vast.

Andere antwoorden (1)

JA. Naarmate de temperatuur hoger wordt zal een vaste stof smelten en daarna bij hogere temperatuur koken en verdampen. Er is GEEN vloeistof die bij normale druk en een hogere temperatuur vast zal worden en geen gas, dat bij hogere temperatuur vloeibaar wordt of vast.
Maar let op: de voorwaarde is wel, dat het alleen bekeken wordt bij verschillende temperaturen en een zelfde druk. Water zal b.v. bij 100 graden koken en verdampen bij normale druk, maar als je de druk hoog genoeg maakt zal de waterdamp zelfs bij 120 graden weer vloeibaar kunnen worden (denk hierbij ook aan het koken in een hoge-druk-pan).