Wat is het verschil tussen L-melkzuur en linksdraaiend melkzuur en hoe komt men aan de naam?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.5K
Amadea
3 jaar geleden
Dat staat in principe al uitgelegd bij https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/1709/verschil-tussen-linksdraaiende-yoghurt-rechts/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Amadea
Neen Amadea. Dat is iets anders.
Ik stel de vraag omdat er onderscheid is tussen L-melkzuur en D-melkzuur en tussen linksdraaiend (-)melkzuur en rechtsdraaiens (+)melkzuur. Mijn vraag gaat dus over L-melkzuur en linksdraaiend melkzuur.
Jouw link verwijst alleen naar het linksdraaiend(-)melkzuur en rechtsdraaiens(+)melkzuur.
Bovendien vraag ik hoe men aan de NAAM komt.
erotisi
3 jaar geleden
https://en.wikipedia.org/wiki/Dextrorotation_and_levorotation

Antwoorden (1)

Er is geen enkel verschil tussen L-melkzuur en linksdraaiend melkzuur.
Het is een andere benaming voor dezelfde chemische stof.
Zoals fiets en rijwiel twee namen zijn voor hetzelfde begrip.

Men komt aan de naam doordat van sommige chemische stoffen een dubbelganger kan bestaan met dezelfde structuurformule maar die ruimtelijk in diens spiegelbeeld is opgebouwd.
Vergelijk dit met handschoenen. Linker en rechter zijn gelijk maar ruimtelijk elkaars spiegel beeld.

Destijds is ontdekt dat als men gepolariseerd licht door een oplossing met een dergelijke stof laat vallen de polarisatie richting veranderd.
Bij het ene melkzuur verschuift de polarisatierichting naar links en bij het ander melkzuur naar rechts.
Daarom onderscheidt men links- en rechtsdraaiend melkzuur.
De ene noemt men L-melkzuur en de ander D-melkzuur.

Het schijnt dat in alle levende wezens alleen de L-variant van dergelijke stoffen voorkomt.
Wij maken geen rechtsdraaiende racematen aan.
Edraket
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
L is rechts.....
LeonardN
3 jaar geleden
En er is dus wel verschil. Dat leg je zelf uit.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Edraket en @LeonardN
Als je eens zoekt op L-melkzuur zal je zien, dat L staat voor L( Laevo = links) en dat het RECHTSDRAAIEND is. Zowel reactie als antwoord zijn dus FOUT.
Edraket
3 jaar geleden
@elder161
Haha....
L-melkzuur dat het RECHTSDRAAIEND is. Gekker heb ik het nog niet gehoord. De eerste wetenschapper die onder de polarisatie microscoop ziet dat een stof een afwijking heeft naar links, en dat als rechtsdraaiend benoemt moet nog worden geboren.
Dat gaat in tegen elke logica.
Zoiets als bij de ontdekking van een nieuw zonnestelsel, de zon als planeet benoemen.
LeonardN
3 jaar geleden
https://nl.wikipedia.org/wiki/Melkzuur
"Op grond van hun verschillende optische activiteit wordt D-melkzuur ook wel linksdraaiend melkzuur, en het >>L-melkzuur ook wel rechtsdraaiend melkzuur<< genoemd." Wat gevolgen heeft voor de uitspraken in je antwoord.
Mensen maken namelijk wel rechtsdraaiend melkzuur aan. https://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=3483
"
Melkzuur in het lichaam
Ons lichaam maakt zelf ook melkzuur aan, zij het vrijwel alleen rechtsdraaiend. Het wordt in de lever opnieuw omgezet tot suiker en reservebrandstoffen. Hieruit blijkt dat rechtsdraaiend melkzuur gemakkelijk en snel door de lever kan worden afgebroken. Linksdraaiend melkzuur kan ook door de lever worden verwerkt, maar moeilijker.
" Je antwoord is dus fout op meerdere punten.
Er is wel verschil, niet alleen in spiegeling maar OOK praktisch.
L-melkzuur = rechtsdraaiend.
Edraket
3 jaar geleden
@LeoonardN
Ok, het staat in de Nederlandse Wiki.
Maar dan heeft de Nederlandse Wiki het fout.
Deze alinea is niet correct.
In de Duitse- en Engelstalige-wikipagina pagina staat deze onzin niet.
LeonardN
3 jaar geleden
@Edraket Zoek maar op.
1. Ons lichaam maakt voornamelijk rechtsdraaiend melkzuur aan. Rechtsdraaiend is makkelijker verteerbaar. Producten worden daarom verkocht met de aankondiging dat het rechtsdraaiend bevat.
2. Alle buitenlandse en binnenlandse sites zullen je vertellen dat voornamelijk L-lactic acid/L-melkzuur wordt aangemaakt. https://en.wikipedia.org/wiki/Lactic_acid#History
In 1808, Jöns Jacob Berzelius discovered that lactic acid (actually l-lactate) also is produced in muscles during exertion.[
http://www.scheikundeinbedrijf.nl/Les/index.rails?id=1&module_id=1
Er is nu in de spiercellen minder zuurstof aanwezig waardoor er een anaërobe verbranding van glucose op gang komt. Bij deze reactie ontstaat door specifieke bacteriën rechtsdraaiend melkzuur. De alinea is dus correct, alleen is de naamgeving onlogisch.
LeonardN
3 jaar geleden
De Duitse wiki meldt: https://de.wikipedia.org/wiki/Milchsäure#Isomerie
wird die D-(–)-Milchsäure (Syn.: (R)-Milchsäure) auch als linksdrehende Milchsäure
und die L-(+)-Milchsäure (Syn.: (S)-Milchsäure) auch als rechtsdrehende Milchsäure bezeichnet of wel
D-Melkzuur = R-Melkzuur = linksdraaiend melkzuur
L-Melkzuur = S-Melkzuur - rechtsdraaiend melkzuur
Edraket
3 jaar geleden
@LeoonardN
Ja Leonard, dan heb ik dit mijn hele leven fout gehad.
Ik heb me dit vroeger ingeprent en kunnen onthouden met het ezelsbruggetje:
L=links
Want van een D kun je kun je niet het woord rechts maken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Edreket en @LeonardN
Melkzuur is een metabolisch bijproduct van melkzuurbacteriën. Er bestaan twee soorten melkzuren: rechtsdraaiend (L+) en linksdraaiend (D-). Links - en rechts + duiden op polarisatie van het licht in de POLARIMETER. Een L+ melkzuur draait naar rechts, een D- melkzuur naar links als je ze onder een POLARIMETER zou bekijken. Ze lijken erg veel op elkaar: ze hebben dezelfde chemische formule en volgorde van atomen maar een andere ruimtelijke structuur.
En om je wat voorlichting te geven:
D staat voor Dexter (rechts) en L staat voor Laevo (links) en dit heeft te maken met de nieuwere wijze waarop de optische isomerie in de naamgeving wordt gebruikt.
Zoek dat verder maar uit op:
https://esc.fnwi.uva.nl/dws/contextchemie/index.php?page_id=813
En L-melkzuur (Stereometrisch dus links) is rechtsdraaiend NIET met de polarisatie microscoop (ONZIN) maar met de POLARIMETER.
Laat je chemie een beetje bijschaven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
En nog even voor @Edraket: uit jouw opmerking "Wij maken geen rechtsdraaiende racematen aan."
Links of rechtsdraaiende racematen bestaan NIET, want een racemisch mengsel bevat evenveel + als - en dat heft elkaar op.