Waarom neemt de aantrekkingskracht af met de 2e en niet de 3e macht van de afstand tussen 2 objecten?

Aangezien objecten hun massa altijd in een volume met zich meedragen dus 3dimensionaal zijn, zou je kunnen verwachten dat hun onderlinge aantrekkingskracht met de derde macht en niet met het kwadraat van hun afstand afneemt. Toch is alleen dat laatste echt waar. Wat ligt aan dit feit ten grondslag. Newton heeft dit verschijnsel in een Wet omschreven, maar zover ik weet nooit verklaard. Ik zit te denken aan de rechtlijnigheid waarop fotonen of, indien ze bestaan, gravitonen zich voortbewegen. Of misschien ligt het aan de wijze waarop Ruimtetijd gekromd wordt. Of gaat het toch alleen om de oppervlakte(= kwadratisch) tussen en van objecten en niet hun inhoud? Maar telt volume dan niet mee? Of... Ik kom er niet uit.
!!Let op, ik doel hier op een verklaring! Een uitleg in eigen woorden zou daarbij mooi zijn. Liefst geen verwijzing.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
tinus1969
3 jaar geleden
Dit is geen eigenschap die uniek is voor zwaartekracht. Ook de wet van Coulomb heeft een kwadratische component. Een verklaring zou dus ook universeel moeten zijn. Mijn vermoeden is, dat de kwadratische component te maken heet met het feit dat het een interactie tussen twee deeltjes is. De Coulomb potentiaal is namelijk niet kwadratisch: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_potential#Electric_potential_due_to_a_point_charge

Antwoorden (1)

Het is in de natuurwetenschap gebruikelijk wetmatigheden die lang de tand des tijds doorstaan hebben, aan te duiden als wet, meestal tezamen met de naam of namen van de onderzoeker(s) aan wie de ontdekking van het verband wordt toegeschreven.
De gravitatiewet van Isaac Newton is een natuurwet, die de aantrekking door de zwaartekracht tussen voorwerpen beschrijft. Deze wet staat in Newtons werk Philosophiae Naturalis Principia Mathematica dat hij publiceerde op 5 juli 1687:
Elke puntmassa oefent een kracht uit op elke andere puntmassa. Deze kracht is gericht langs de lijn die beide punten verbindt en is evenredig met het product van de massa's en is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand tussen beide massa's.
Een omgekeerde kwadratenwet (ook kwadratenwet) is in de natuurkunde een wet die aangeeft dat een grootheid omgekeerd evenredig verloopt met het kwadraat van de afstand tot de bron van die grootheid. Dit meetkundige verband komt voor in verschillende gebieden van de natuurkunde, zoals zwaartekracht, elektrostatica, optica, akoestiek en ioniserende straling.
Het enige wat je als een "verklaring" zou kunnen zien is het feit, dat het oppervlak van een bol toeneemt met het kwadraat van de afstand en dus de invloed van het middelpunt afneemt met het kwadraat van de afstand (zie afbeelding). MAAR waarom proberen wij hier moeilijk te doen als bekende knappe koppen het voor ons hebben uitgevonden. Voor de meeste mensen zijn deze verklaringen niet te bevatten, ook niet als we interessant willen doen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Die tekening kan ik goed gebruiken: het brengt me op een idee. Die laatste opmerking van elder 161 is een hele gevaarlijke voor onze democratie, zeker in deze tijd waarin men snel overal een komplot in ziet. Tirannen houden van onderdanen die voetstoots aannemen dat wat voor hen bedacht wordt waarachtig is. Denk daar maar over na.
Thecis
3 jaar geleden
@Weidbrein
Nee, die laatste opmerking is helemaal niet gevaarlijk. Sterker nog, jóuw opmerking is de gevaarlijke hier. Door alles bij voorbaat in twijfel te trekken is basis voor de wetenschappelijke methode. Maar het echte gevaar schuilt er in dat nu iedereen denkt dat ze weten waar het over gaat omdat ze internet hebben. Of omdat ze denken dat ze logisch kunnen redeneren. De wetenschap is een moeilijk iets wat niet voor iedereen is weg gelegd. Het zijn zeer complexe onderwerpen waar mensen zich tientallen jaren in specialiseren. Dat heeft niets met democratie te maken maar met specialisatie. Het feit dat je het door trekt naar een gevaar voor de democratie laat enerzijds zien dat je een agenda hebt en anderzijds dat je het zelf ook niet begrijpt. Vragen prima. Het willen leren ook prima. Het doortrekken naar tirannen is een waanzinnige overdrijving die nergens op slaat.