Is er meer licht in een kamer waarvan wanden, plafond en vloer spiegels zijn en 1 lichtbron?

Stel je hebt 1 lichtbron, bijvoorbeeld 100 lumen, en de hele kamer is bezet met spiegels aan wanden, plafond en vloer, en verder niks in de kamer. Is het lichtgehalte dan nog steeds 100 lumen of wordt dat meer door dezelfde lichtbron die oneindig veel malen in de spiegels te zien is?

Antwoorden (1)

Ja, door weerspiegeling is er meer licht.
Ja, er is zelfs een dorp in Italië dat de helft van het jaar geen zonlicht had doordat ze zo diep in een dal lagen. De burgemeester heeft spiegels laten plaatsen zodat ze nu wel licht hebben.
De lumen is een maat voor de totale hoeveelheid zichtbaar licht die een lichtbron in alle richtingen uitstraalt. Die blijft hetzelfde: de lichtbron gaat zelf niet meer licht uitstralen.
SimonV
3 jaar geleden
Inekez1
3 jaar geleden
+
Inderdaad: wel meer licht, niet meer lumen.