Als je chroom-6 in chemisch bewerkt hout verbrandt, wat gebeurt er dan met chroom-6?

Volgens het RIVM wordt Chroom-6 veranderd in Chroom-3 als je dit gaat verbranden. Bijvoorbeeld als het zit in geïmpregneerd hout. Echter er zijn ook andere rapporten die wat anders aangeven dat er wel degelijk Chroom-6 vrijkomt in de lucht. De GGD Groningen geeft echter aan dat dit maar een kleine hoeveelheid is. Hoe zit dit nu precies?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Als hout dat is geimpregneerd met chroom-6, dan kan er chroom-6 vrijkomen bij verbranden. Ik lees in mijn eerste bron (van rijksoverheid) ook dat als je met chroom-3 geïmpregneerd hout verbrand er juist chroom-6 kan vrijkomen. Precies andersom dus.
Ook de RIVM (bron 2) zegt dat het verboden is om met chroom-6 geïmpregneerd tuinhout te verbranden, omdat er dan chroom-6 kan vrijkomen. Ik kan hier niets vinden over dat chroom-6 in het minder schadelijke chroom-3 veranderd, maar ik kan me goed voorstellen dat door onvolledige verbranding in een typische tuin vuurkorf er allerlei veranderingen van de ene in de ander chroom soort kunnen voorkomen afhankelijk van de temperatuur van het vuur en de samenstelling van het hout.

Dus maar beter niet verbranden om geen risico te lopen.