Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe straalt iets weer warmte uit wanneer het dit ontvangt? En dan bedoel ik alleen warmtestraling.

Ik weet dat bijvoorbeeld de zon of een vuurtje uit chemische reacties warmte uitstraalt, Of dat elektriciteit dit kan doen,

Je zou dan zeggen dat de warmtestraling gewoon tegen de moleculen/atomen weer terugkaatst, En dit dan bij vaste stoffen meer gebeurt dan in vloeistoffen door de hogere dichtheid.
Zoals zonnestralen bijvoorbeeld diep door water heen schijnen, Maar weerkaatst worden door een spiegel.

Maar deze gedachte gaat dan weer niet op wanneer een radiator die meters van een cv ketel af kan zitten warmte uitstraalt.

Kunnen moleculen/atomen op een een of andere manier naast kinetische energie dan ook warmtestraling overdragen?
Waar het water in de radiator warmtestraling overdraagt aan de metalen behuizing die vervolgens warmte uitstraalt.

Het is mij een raadsel.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Kort en simpel: De warmtestraling (elektromagnetische straling) wordt in atomen en moleculen omgezet in kinetische energie (b.v. warm water in de CV) en die kinetische energie wordt weer afgegeven als warmtestraling.(via de kinetische energie van de ijzeratomen in de radiator).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding