Kan je atomen van elkaar scheiden?

Stel je voor ik heb NiO4 en ik wil naar NiLi2 kan ik dan dit doen?
NiO4 + 2 Li > 2 O2 + NiLi2

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Ja, atomen kan je van elkaar scheiden. Het bekendste voorbeeld is om chloorgas (Cl2) te bestralen met UV-licht. Je krijgt dn vrije chloorradicalen en dat zijn dan vrije atomen.
Het voorbeeld wat jij geeft zou een chemische reactie zijn, maar is gezien de formules die je gebruikt klinkklare onzin. Nikkeloxide is NiO en het element Lithium is zó reactief, dat het spontaan zou ontbranden in de zuurstof die je erbij hebt gezet.
Om de radicalen te begrijpen zal je iets moeten weten van de orbitaaltheorie.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zie inderdaad dat ik het niet als een reactie had moeten opgeven maar ik bedoelde of ik bewijze van spreken atomen voor elkaar kan inwisselen. Dus dat ik NiO4 heb en de O4 wil wisselen voor 2 Li
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@near
Atomen inwisselen of uitwisselen is toch via een chemische reactie. De voorbeelden die jij als formule aangeeft slaan helemaal nergens op. Waar heb jij scheikunde gehad? Een beter antwoord geven dan dat ik eerder gedaan heb, kan ik als chemicus niet.
In principe is het mogelijk om atomen van elkaar te scheiden. Dit is de wereld van de chemie (en dus strikt genomen een klein onderdeel van de natuurkunde).

Bij een chemische reactie gebeurd dit continu. In de natuur komen vele chemische reacties voor.
Bijvoorbeeld de fotosynthese (op de gemakkelijke manier opgeschreven)
6 CO2 + 6 H2O --> C6H12O6 + 6 O2

In de auto (verbrandingsmotor) gebeurd het ook (een willekeurig alkaan gebruikt)
C7H16 + 11 O2 --> 7 CO2 + 8 H2O

dit zijn slechts 2 voorbeelden. Toevallig allebei met zuurstof. Maar er zijn letterlijk ontelbare reacties waarbij atomen van elkaar worden gehaald en op een andere manier gerangschikt worden.

Het voorbeeld wat je geeft echter, is niet een reactie die ik ken. Wel zie ik iets op internet hierover, maar dat kan ik niet openen. Kan je aangeven hoe je aan deze verbindingen en reactievergelijking komt?
Thecis