Kan er een warmtepomp worden gemaakt die werkt als een absorptiekoelkast, maar dan op waterstofgas?

Het verbranden van waterstof in een cv-ketel geeft max. bijna 100% rendement. Een moderne warmtepomp op stroom heeft wel 400% rendement. Maar wat als een warmtepomp met zijn hoge rendement direct op de warmte van een waterstofvlam werkt?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
TurfGraver
3 jaar geleden
Een warmtepomp haalt zijn energie uit de grond.
Het winnen van deze energie kost een beetje energie (stroom) maar de gewonnen energie is veel groter (vandaar 400%). Het heeft geen voordeel om hiervoor waterstof te gebruiken.
Edraket
3 jaar geleden
In principe zou dat kunnen.
Maar als je waterstof gebruikt heb je een gasnet nodig.
Dan zou je deze waterstof ook gelijk kunnen verbranden in de Cv-ketel zoals nu met aardgas gebeurt.
Dan is geen investering nodig voor de warmtepomp.
ronron1212
3 jaar geleden
@TurfGraver
Een warmtepomp wint warmte uit de lucht, de bodem of het grondwater en zet dit om in bruikbare energie om het huis te verwarmen en wordt meestal direct aangesloten op het cv-systeem. Een warmtepomp draait op stroom: het stroomverbruik in huis neemt toe, het gasverbruik neemt af. Wanneer je de benodigde stroom zelf opwekt, bijvoorbeeld met zonnepanelen, wordt de CO₂-uitstoot nog lager.

Antwoorden (2)

Normaal gesproken kan je nooit meer rendement halen dan 100%. Je kan er namelijk niet meer energie uithalen als wat je erin stopt. (Wet van behoud van energie).
Als je waterstof verbrandt heb je gezien vanuit die waterstof een zeer hoog rendement, maar je vergeet, dat waterstof met een erg laag rendement wordt geproduceerd met (veel) elektriciteit. Een warmtepomp draait op elektriciteit en het zogenaamde hoge rendement van 400% komt omdat er veel warmte (de extra energie dus) uit lucht, grondwater of op grote diepte wordt bijgehaald. Die warmtepomp kan je NIET aansturen door verbranding van waterstof.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Edraket
3 jaar geleden
Het maakt voor de warmtepomp in principe niets uit waar die zijn warmt vandaan haalt.
Of die warmte afkomstig is van aardwarmte of van verbrande waterstof.
De warmtewisselaar in de installatie neemt warmte op van alles wat warmer is.
Uit aardwarmte, water of waterstof. Dat maakt niets uit. Dit is gewoon natuurkunde. De warmtepomp ""pompt" die warmte dan naar een hoger temperatuurniveau.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Edraket
Hoe stel jij je voor, dat je met een waterstofbrander een warmtepomp energie geeft? geen gewone natuurkunde, maar gewone techniek! Zelfs als het zou kunnen kost het maken van de waterstof zoveel energie, dat je warmtepomp totaal geen zin meer heeft, omdat het rendement totaal zeer laag is. Eerst nadenken voor je een min geeft.
Edraket
3 jaar geleden
@ELDER
"Hoe stel jij je voor, dat je met een waterstofbrander een warmtepomp energie geeft? " De waterstof wordt met lucht verbrand.
De verbrandingsgassen gaan door een warmtewisselaar met aan de andere kant van de pijpen een thermische olie.
Die olie pomp je naar de lage-temperatuur-warmtewisselaar van de warmtepomp.
De warmtepomp komt in actie en brengt zijn eigen warmteoverdrachtsmedium op nog hogere temperatuur, die zijn warmte afgeeft aan de lucht van het huis of zijn radiatoren.
Simple com bonjour
Waterstof wordt veel te heet, om zijn warmte direct af te geven aan een warmtepomp.
( Je zou wel de rest warmte nog kunnen gebruiken van de afvoer, als het niet te heet is. )

En het koelmiddel van warmtepompen hebben een thermische limit.
(koelmiddel nummer ) [boiling point] {critical temperature celsius}
(R32) [ -52 graden celsius ] { 76 graden celsius }
(R134a) [ -26 graden celsius ] { 101 graden celsius }
(R290) [ -46 graden celsius ] { 96 graden celsius }
(R410A) [ -51 graden celsius ] { 70 graden celsius }
kijk hier voor meer koelmiddelen info:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_refrigerants

elder161 snapt helaas niks van warmtepompen,
daar heb ik wel eens een discussie mee gehad.
En die kwam toen ook met de
(Wet van behoud van energie).
hij heeft er een punt mee die waar is.

Maar toch kun je van 100% meer maken

Eigenlijk creëert een warmtepomp geen warmte of kou.
Die verplaats 4 kw warmte uit de lucht van buiten naar binnen, met 1 kwh stroom verbruik.
( maar dat snappen de meeste het nog steeds niet. )

Laten we het is anders uitleggen bijvoorbeeld met een personen Auto.

Auto = Warmtepomp
Benzine = Stroom verbruik
Persoon = Warmte bron (lucht/water/bodem/grond)
Aantal personen in de auto = De C.O.P. Waarde van warmtepomp
Maximaal Tank benzine van de auto = Wet van behoud van energie

Als er maar 1 persoon met de auto ergens naar toe rijd,
dan heeft de auto minder rendement,
dan met de dezelfde benzine tank met 4 personen in de auto.
( en dan haal je 400% uit 100% )

Snap je het ?
Plaatje bij antwoord