Zijn alle donkere kleuren warmer in de zon?

Op internet lees ik dat zwart de warmte van de zon absorbeert terwijl wit dit dan weerkaatst. Maar hoe zit dat met kleuren tussenin? Krijg je het bvb warmer in de zon met donkerblauw dan met lichtgrijs?
En geldt dit ook bij een normale buitentemperatuur (dus geen rekening houden met een hittegolf maar een zomerse dag van bvb 25graden)

3.9K

Antwoorden (2)

Lichtgrijs heeft een grote hoeveelheid wit in de kleur wat ervoor zorgt dat je het minder snel heet krijgt. aangezien donkerblauw een donkerdere kleur is krijg je het sneller warm. naar mijn weten gaat dit vooral om rechtstreekse zon, maar een shirt kan ook langzaam opwarmen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De warmteopname is een beetje afhankelijk van de kleur. Donkere kleuren worden sowieso warmer dan lichte tinten, maar (als je kijkt naar het kleurenspectrum van rood-oranje-geel-groen-blauw-indigo-violet) dan zullen de kleuren uit de blauwe hoek warmer worden, omdat zij meer infra-rood (warmtestraling) opnemen. Voor grijze tinten kan je uitgaan van zuiver wit (reflectie) naar licht- donker-grijs en zwart (absorptie, dus warmer).