Hoe weet je of een molecule linear is of niet?

Bv H2O is niet linear en daarom een dipoolmolecule waardoor de vectoren een effect hebben. Maar hoe weet je welk molecule symmetrisch of assymetrisch is opgebouwd in zijn structuurformule?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.6K
Thecis
3 jaar geleden
Dit kan je bepalen met behulp van de octetregel. Hiermee kan je inzien of er vrije elektronenparen zijn. Bij zuurstof zie je dan dat er behalve de 2 bindingen ook 2 vrije elektronen paren zijn. Dus totaal 4 elektronen paren waardoor zuurstof in basis een tetraeder vorm zal hebben.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Thecis
Een molecule CH4 is een tetraëder, maar O2 zeker niet. O2 heeft inderdaad 4 vrije elektronenparen maar is wel een lineair molecule (kan ook niet anders met 2 atomen).
Thecis
3 jaar geleden
@elder161
H2O (waar de vraag over ging) heeft in basis (dus de positionering van de H-atomen t.o.v. het O-atoom) de hoeken die horen bij een tetraeder. CH4 is echt een goede tetraeder, H2O lijkt er op. Zoals je zelf zegt, O2 móet een lineair molecuul zijn omdat dat niet anders kan met 2 atomen. Vandaar dat ik die niet had mee genomen. Hetzelfde geldt voor de andere 6 tweelingen. Maar ook dit zie je met de octetregel. En dat was de hele basis.

Antwoorden (2)

Volgens mij staat er in de Binas een tabel met dipoolmomenten (rond tabel 65 uit mijn hoofd). Als het getal niet gelijk aan 0 is, is het een dipoolmolecuul dus is het assymetrisch
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rasaa
min
Er zijn ook zeer veel moleculen die apolair zijn (geen dipoolmoment hebben) en die lineair zijn of niet-lineair. Bovendien heeft lineair niets te maken met symmetrisch of asymmetrisch. Jouw antwoord is dus absoluut fout.
Thecis
3 jaar geleden
Het is wel zo dat een dipoolmolecuuul asymmetrisch moet zijn. Maar dit heeft inderdaad niets te maken met wel of niet lineair zijn.
Je kan dat alleen maar zien, als je de molecule-structuur uittekent. Als je zicht hebt op de driedimensionale structuur weet je ook of het molecule symmetrisch is of asymmetrisch. Je hebt te maken met de hybridisaties van de atomen (sp-1, sp-2 of sp-3). Lineair heeft te maken met het soort molecule én met de lengte. Zo is het molecule van blauwzuur HCN of CO2 lineair, maar dat van decaan C10H22 ook. CO2 is polair, maar geen dipool.Ik denk dat jouw vraag op een verkeerde veronderstelling berust.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Je kan het dus ook bekijken aan de hand van de octetregel en de kennis dat elektronenparen zover mogelijk van elkaar af willen zitten. Is het perfect? Nee, er is meer kennis nodig om het geheel te kunnen doorgronden. Maar voor de meeste mensen dat deze twee dingen het beste werken. Overigens, decaan (net zoals bijna alle andere alkanen, is wellicht lineair als je van veraf kijkt, maar is toch behoorlijk "geknikt" van binnen.
https://www.google.com/search?q=decaan+structuurformule&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwighYOPy5DqAhVBzaQKHSZjBCUQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1536&bih=706&dpr=1.25#imgrc=THsfkBd3hO7BcM