De massa van "iets" is overal ter wereld hetzelfde, de zwaartekracht is afhankelijk van hoever je van het middelpunt van de aarde verwijdert bent.
jc54
3 jaar geleden
Massa is een natuurkundige grootheid die een eigenschap van materie aanduidt, de hoeveelheid van een stof. Massa wordt uitgedrukt in kilogram. Massa dient niet te worden verward met gewicht, dat een maat is voor de aantrekking van een massa door de zwaartekracht, en daardoor afhangt van de plaats van een massa op een hemellichaam. Massa heeft twee belangrijke eigenschappen: traagheid als verzet tegen versnelling door een kracht, en gewicht ten gevolge van de zwaartekracht op die massa.
De zwaartekracht of gravitatie is een aantrekkende kracht die twee of meer massa's op elkaar uitoefenen. De zwaartekracht is een van de vier natuurkrachten. Deze kracht is op het niveau van atomen zeer klein vergeleken met de andere krachten, maar is de meest alledaagse op macroscopische afstanden: een op elk voorwerp werkende kracht, in de richting van het zwaartepunt en evenredig met de massa van het voorwerp.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Thecis
3 jaar geleden
Sinds de relativiteitstheorie van Einstein, weten we dat zwaartekracht eigenlijk geen kracht is, maar een vervorming van ruimte-tijd. Iets met massa vervormt ruimte tijd en die afbuiging zorgt er voor dat objecten "gevangen" blijven rond hemellichamen, dat we vallen naar de aarde toe, etc.
Maar dan gaan we wat dieper op het geheel in. Newtoniaanse natuurkunde (action at a distance) werkt voor praktisch iedereen hetzelfde (de voyager missies werden ook berekend met Newtoniaanse natuurkunde!)
+
Massa betekent hoeveel je van een bepaalde stof, gas of vloeistof hebt. Het wordt dus gemeten met bv. grammen en liters.
Zwaartekracht is een kracht. Ook wel gravitatiekracht. Het is de kracht waarmee iets naar de grond wordt getrokken. Dat verschilt per planeet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Massa bestaat uit een hoeveelheid deeltjes per volume. Te vergelijken met dingetjes in een doos, ballen in een net, watermoleculen in een fles enz. Alle dingen bestaan uit dezelfde heel kleine deeltjes. Dat zijn quarks, die altijd met z'n 3jen in een proton of neutron zitten, en elektronen, die om die protonen en neutronen heen draaien. Jij bestaat dus ook helemaal uit die deeltjes, net als jouw moeder en anderen. Als jij op een weegschaal gaat staan zegt die dat jij bijv. 54 kilo weegt. Tegen jouw moeder zegt die 78 kilo(niet verder vertellen). Dat betekent dat jouw moeder meer van die deeltjes bezit dan jij. Maar op de Maan zegt diezelfde weegschaal tegen jouw moeder dat zij maar 13 kilo weegt, terwijl zij nog steeds dezelfde hoeveelheid deeltjes(massa) heeft als op Aarde. Raar? Nee hoor, want hier komt zwaartekracht om de hoek kijken. Eigenlijk zegt die kracht hoeveel jij weegt en niet jouw massa(kilo), zoals veel mensen denken. Namelijk, zwaartekracht is de snelheid (nerds zeggen: versnelling) waarmee jij richting het centrum van onze planeet valt. De weegschaal blokkeert die val en registreert de kracht waarmee je op haar bent gevallen in aantal gram. Eigenlijk verkeerd, moet eigenlijk aantal Newton zijn, maar omdat iedereen aan dezelfde zwaartekracht hierop Aarde onderhevig is, maakt dat niets uit. Op de Maan is de zwaartekracht kleiner en val je dus minder hard op de weegschaal en zegt die dat jij maar 9 kilo weegt. In de ruimte val je helemaal niet en dus weeg je daar nul kilo. Massa is dus de hoeveelheid deeltjes per volume eenheid, en zwaartekracht zegt hoe hard zij richting een andere massa(Aarde etc) vallen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Massa bestaat uit een hoeveelheid deeltjes per volume
Massa is dus de hoeveelheid deeltjes per volume eenheid Je lijkt meer iets als dichtheid te beschrijven.
Massa is juist (grotendeels) onafhankelijk van volume.
1 kilo waterdamp, 1 kilo ijs en 1 kilo water (vloeistof) hebben verschillende volumes, maar dezelfde massa.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat klopt, dat per volume eenheid hoefde er niet bij. Dat inderdaad soortelijke dichtheid. Goed dat je me daar op wijst. Een foutje bedankt kwestie. Klopt de rest van het antwoord wel?
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt de rest van het antwoord wel? Zwaartekracht is geen snelheid, verwar je zwaartekracht met valversnelling? F vs g?
=== Dit is een zin die zonder verdere uitleg snel de verkeerde conclusie geeft.
"Op de Maan is de zwaartekracht kleiner en val je dus minder hard op de weegschaal en zegt die dat jij maar 9 kilo weegt. "
De weegschaal zal dat inderdaad aangeven, ALS jij de weegschaal niet gehercalibreerd hebt.
Op de maan heb jij namelijk dezelfde massa als op aarde. Als iemand een massa van 54 kilo op aarde heeft, heeft deze ook een massa van 54 kilo op de maan.
Wat je dus moet doen als je op de maan bent is een massa meenemen van aarde van exact 10 kilo. En dan de weegschaal kalibreren, zodat er ook weer 10 kilo op de weegschaal komt te staan.
Als we een weegschaal mee zouden nemen die in Newton meet hoef je niet te herkalibreren, maar dan heb je op aarde een andere rekenwaarde(valversnelling) dan op de maan.
Aarde: 529 N / 9.8 = 54 kilo
Maan: 87,5 N/ 1.62 = 54 kilo