Hoe werkt een koffie percolator?

Voor zover ik weet wordt er onderin een druk opgebouwd waardoor het water omhoog wordt gestuwd. Maar hoe werkt die druk dan precies? Op internet vindt ik vooral korte uitleg die niet ingaat op het achterliggende principe.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (1)

Het principe wordt heel duidelijk weergegeven in het plaatje, het water onderin gaat koken en levert druk door opwekking van stoom, het verdampte maar deels gecondenseerde water forceert zich via de weg van de minste weerstand naar boven door het bakje gemalen koffie waarna het zich verder ophoog stuwt door het pijpje zodat het in het kannetje terecht komt? Het principe berust zich op het creëren van druk door het kokende water onderin de percolator, de deksel of het dopje van de deksel bevat een klein gaatje zodat de druk bovenin zich niet kan opbouwen.