Hoe kon Aristarchos de afstand tot de zon meten?

Bij zijn metingen maakte Aristarchus, die van 310 tot 230 v.Chr. leefde, gebruik van het feit dat de hoek tussen de twee zichtlijnen maan-zon en maan-aarde bij halvemaan precies 90 graden is. Door nu de hoek tussen de zichtlijnen aarde-zon en aarde-maan te meten kon hij de verhouding bepalen tussen de afstand tot de maan en tot de zon."
Als je dan de afstand tot de maan weet of gaat dan de berekening verder in zijn werk als je de hoekgraden hebt. En hoe wist hij dan eigenlijk de afstand tot de maan?

erotisi
4 jaar geleden
2.4K
LeonardN
4 jaar geleden
1. Schat de hoek
2. Teken de driehoek (je weet al dat 1 hoek 90 graden is)
3. Meet de zijde AC
4. Meet de zijde BC
5. Deel AC door BC
6. Dat is je verhouding. 87 graden zal de schatting geweest zijn. https://nl.calcprofi.com/driehoek-calculator.html
Hier kan je zelf wat invullen.
Hoek beta=90
Hoek gamma=87
Zijde B=1 Dan berekent hij vanzelf dat de zijde aarde zon 19 is. Maar dat is dus een factor, geen afstand.

Antwoorden (1)

Aristarchos berekende NIET de afstand tot de zon, maar de RELATIEVE afstand Aarde-Maan en Aarde-Zon.
Het enige van Aristarchus bewaard gebleven werk is Περὶ μεγεθῶν καὶ ἀποστημάτων [ἡλίου καὶ σελήνης] (Over de afmetingen en afstanden [van de Zon en de Maan]). Het lijkt uit te gaan van een geocentrisch wereldbeeld. In dit werk probeerde Aristarchus te bewijzen dat de afstand van de Zon tot de aarde 20 KEER ZO GROOT (relatief dus) is als van de Maan tot de aarde.
Hij berekende het als volgt: bij halve maan is de hoek Zon-Maan-Aarde 90°. Op hetzelfde moment mat hij de hoek Maan-Aarde-Zon. Dit lukte niet goed, want die hoek is moeilijk te meten, zie uitleg bij tekening. Aristarchus kon zo de relatieve lengten van de zijden Aarde-Maan en Aarde-Zon berekenen. Uit citaten van latere geleerden weten we dat hij heliocentrische ideeën had.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
erotisi
4 jaar geleden
Mijn vraag is nu hoe komt hij dan aan 19 x (of 400 X verder) door met die hoeken te rekenen? Het gaat er mij dan niet om dat zijn uitkomst verkeert is maar gewoon hoe die berekening gaat.