Zure regen ontstaat wanneer zwaveldioxide (SO2), stikstofoxiden (NOx), ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS) oplossen in de regenwolken.

Stikstofoxiden (NOx) is een verzamelnaam voor het giftige stikstofmonoxide (NO) en stikstofdioxide (NO2). Ammoniak (NH3) en vluchtige organische stoffen (VOS) kunnen afkomstig zijn van de uitlaatgassen van auto's en van de verbranding van zwavelhoudende en stikstofhoudende brandstoffen zoals mazout, stookolie en benzine. Samen met water vormen zij daar zuren; zwavelzuur(H2SO4) en salpeterzuur (HNO3). Ook de intensieve veeteelt is een belangrijke uitstoter. Ammoniak (NH3) vormt samen met zuurstof ook salpeterzuur HNO3. De term "zure regen" is niet helemaal juist. Het zou beter zijn om te spreken van zure neerslag of van "zuurdepositie". Zuurdepositie komt namelijk niet alleen in "natte" vorm voor, maar ook in "droge" vorm.

De zwavelzuurvorming is de voornaamste reden waarom in de toekomst zwavelvrije brandstoffen verkocht zullen worden; in Frankrijk zijn deze al op de markt. Aardgas is van nature zwavelvrij, wat een van zijn voornaamste verkoopargumenten is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
regen is van zichzelf al lichtelijk zuur.
in de jaren 80 kwam men aanzetten met deze onzin ,dat zure regen ons en de bossen bedreigde en vanaf midden jaren 90 schijnt het ineens opgelost te zijn want er werd niks meer over vermeld tot op de dag van vandaag.
maar er zijn wel miljrden mee gemoeid geweest en waar is dat geld gebleven.
ik kan wel een mooie berekening op schrijven hoe zure regen onstaat maar dat zegt nog niks over de praktijk.
zure regen = onzin verhaal.