Waarom worden sommige moleculen in een formule tussen haakjes gezet en andere niet?

Hallo allemaal, ik heb het met scheikunde over molecuulformules en ik zie dat sommige moleculen in molecuulformules wel tussen haakjes worden gezet en andere niet VB: CA3(PO4)2 (s). Waarvoor is die tussen haakjes gezet en waarom staat er een 2 achter?
Alvast bedankt voor de antwoorden :)

8.4K
erotisi
4 jaar geleden
De haakjes geven aan dat de p is omgeven met 4 O als één molecuul . Indien je dat niet zo doen dan weet je niet of en hoe de atomen zich aan elkaar binden bijvoorbeeld in CA3P2O8
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@erotisi
Je spreekt hier niet van een molecuul, maar van een zuurrest-ion ofwel in dit geval fosfaat-ion. De geladen deeltjes zijn n.l. ionen.

Antwoorden (1)

Dit doe je om aan te geven, dat er twee fosfaatgroepen (elke groep is 3-, dus totaal 6-) ionogeen zijn gebonden aan drie calciumionen (elk ion is 2+ dus samen 6+). De complexe ionen zoals sulfaat, fosfaat, nitraat e.d. worden altijd als groep tussen haakjes aangegeven. Dit verhoogt ook de herkenbaarheid van de zuurrest.
En, dit is geen molecuulformule, maar de formule van een ionogene verbinding (een zout). Ook in molecuulformules (die heb je veel in de organische chemie) worden groepen atomen wel tussen haakjes gezet, zoals b.v. aceton ofwel propanon: (CH3)2C=O
Toegevoegd op 10 februari 2020 19:42: tekst