Is elektrische energie eigenlijk de overgedragen kinetische energie van elektronen?

Als ik elektriciteit wordt uitgelegd zeggen mensen dat stroom (i.e. bewegende lading, i.e. bewegende elektronen) ervoor zorgt dat een aangesloten apparaat kan functioneren, maar meestal houden mensen bij 'stroom levert energie'.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik heb hier nu meer duidelijkheid over dus dat wil ik hier plaatsen voor als mensen deze vraag in de toekomst zien.
De energie uit een elektrisch circuit die ervoor zorgt dat aangesloten apparaten (zoals lampen, tv's of wat dan ook) werken is NIET de kinetische energie van de elektronen. Het is zo dat de bewegende elektronen een zekere energie hebben, maar deze geven ze niet af aan aangesloten apparaten. De elektronen verleizen bijna geen snelheid in hun pad door het circuit. De energie waardoor aangesloten apparaten werken komt van het elektrisch-magnetisch veld om het circuit heen dat wordt opgewekt door de bewegende lading. https://youtu.be/C7tQJ42nGno

Antwoorden (1)

Alhoewel kinetische energie een mechanicabegrip is die in de werktuigbouwkunde wordt gebruikt is dit ook toe te passen in de elektrotechniek, want als er een stroom elektronen door een kabel gaan is er ook sprake van beweging..
Dus ja, elektrische energie is kinetische energie!
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Oja
Is de elektrische energie van de elektronen GELIJK aan de kinetische energie? Kan je dat in fysische formules geven? Zoals jij het antwoord geeft is het meer een vergelijking van de begrippen elektrische energie en kinetische energie.
Oja
4 jaar geleden
@elder161 Nee, ik heb geen formules paraat, maar heb wel als werktuigbouwer gewerkt in een krachtcentrale. Gebruik je logische breinkracht!
Beweging is beweging dus ook op atomaire schaal en al die kW's in jouw huis is vermogen P.
Dus de volgende keer als je onder de hoogspanningsmasten doorgaat bedenk dan dat ze niet zomaar staan te staan, maar dat elektronen er doorheen worden gejaagd met een spanning van zo'n 400 kV om heel de regio te voorzien van elektrisch vermogen..
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Oja
Je geeft nog steeds geen wetenschappelijke oplossing voor mijn opmerking. Als je kijkt naar kinetische en potentiële energie, dan staan daar altijd formules bij. Waar je gewerkt hebt zegt nog niets over het juiste van het antwoord. Fysica is wat exacter!
Oja
4 jaar geleden
Dan zou ik dit onderonsje willen sluiten met de gedachte dat ik nog iets scherper moet worden..
Dank voor jouw kritiek. Ik ga ermee aan de slag!
Thecis
4 jaar geleden
@Oja
Voor een initiële uitleg aan iemand die in het begin staat van het begrip elektrische energie, is dit zeker een uitleg die gemakkelijk is. Zo wordt het niet nodeloos ingewikkeld. Maar het is absoluut niet gelijk aan elkaar. Dat ben ik geheel met @elder161 eens. De opmerking dat beweging beweging is, ook op atomaire schaal, is ook niet correct. Juist door de absolute raarheid binnen de quantum wereld, kwam men erachter dat deze dingen anders werkte. Denk maar eens aan het Bohr atoommodel wat niet kán werken. Je hebt wel gelijk dat de elektronen door een kabel heen bewegen. Maar zo snel zoeven die nou ook weer niet door een kabel heen. Kijk maar eens naar het rekenvoorbeeld in een normale kabel:
https://www.schule-bw.de/faecher-und-schularten/mathematisch-naturwissenschaftliche-faecher/physik/unterrichtsmaterialien/e_lehre_2/teilchenfeld/geschwelektronen.htm